kan ik een oudere shetlander nog leren longeren?

hoi, ik ga elke week naar een boerderij en daar hebben ze een shetlander. ik wil hem graag leren longeren. mijn vraag is kan dat nog?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dat ligt een beetje aan de leeftijd van de Shetlander.
Het ene dier is met 15, 16 jaar al aan pensioen toe en de ander pas met 25.
Ook ligt het aan de lichamelijke gezondheid van het dier en of hij het allemaal nog wel wil.
Ga niet zelf aan de slag, als je geen ervaring hebt, en te weinig achtergrond informatie hebt over de Shetlander zelf.
Kijk eens of er een Shetlandervereniging bestaat. Zij weten vast meer over de Shetlander zelf en waar je allemaal op moet letten m.b.t. de gezondheid en de training. Vaak is het heel leuk om lid te worden van een dergelijke vereniging en kun je meer te weten komen via forums en verenigingsdagen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet even kijken hoe hij loopt, hoe oud hij is en of z'n hoeven goed en gezond er uit zien. Ook moet je even kijken hoe verder zijn gezondheid is, dus hoe zijn ademhaling is als hij stil staat enz. Zolang hij goed loopt (dus niet hinkend of mank) kan je hem best longeren. Wel moet je opletten dat als hij hiervoor geen dagelijkse beweging heeft gehad, je zijn conditie moet opbouwen. Dus een schema maken. Bijv, 2 minuten draven 1 minuut stappen 3 minuten draven 1 minuut stappen 4 minuten draven 1 minuut stappen en 1 minuut galop en 1 minuut stappen, en dan de andere kant op. Als je ziet dat die 4 minuten te lang zijn moet je dus even wachten met die 4 minuten en 2 x 3 minuten doen. En uitstappen tot hij niet meer hijgt. Longeren is altijd te leren, wel moet je veel geduld hebben. Je kan voor je hem fanatiek gaat longeren ook gewoon rondjes aan de longelijn laten lopen en hem rondjes om je heen laten lopen en elke keer de lijn iets langer doen en dus meer afstand nemen. Probeer wel ALTIJD goed af te sluiten dat onthoud hij namelijk. Succes!!