Agressie beinvloedende factoren.
Genetische- en overervingsfactoren spelen een belangrijke rol in agressie. Geselecteerde fokken zoals
Dobermans, Akitas en Rottweilers worden verondersteld van agressiever te zijn dan Golden Retrievers en Labrador Retrievers. Verschillende Terriers werden vroeger speciaal gefokt om klein ongedierte te doden en behouden heden ten dage nog steeds deze killer eigenschap.

Inteelt kan leiden tot een onstabiel temperament en de hormonen werking kan bijdragen tot agressieve tendensen en vals gedrag bij normale reuen, loopse teven of in een valse dracht en teven die kleintjes hebben.

De omgeving kan de agressie ook beinvloeden. Leef omstandigheden, gebrek aan socialisatie, overdreven bestraffingen, aangevallen zijn door een andere hond, overmatige beloningen door de baasjes, geïsoleerd zijn van menselijk contact, te veel gestreeld worden door kinderen of getreiterd worden door situaties (joggers is een gekend fenomeen)

Het is wel duidelijk dat honden geen mensen zijn. Honden hebben, ingeboren, een roedeldrang die hun sociale plaats in die roedel bepaald en die door lichaamstaal gevestigd en gehandhaafd wordt. Sommige honden bezitten een dominantie of alfa status, terwijl anderen een lagere rang of omega status bezitten.

Wanneer een hond nu in een gezin vertoefd, kijkt hij naar mensen als onderdeel van de roedel en zal zijn sociale status trachten in te nemen en te consolideren. Dit gebeurt in beurten door de steeds minder onderdanige van de familie uit te dagen en specifiek de kinderen.

Wanneer een hond dominantie vertoont zoals grommen tijdens het eten naar iemand van het gezin en dit wordt niet onmiddellijk rechtgezet, dan heeft de hond een stukje rangorde gesteld waarop hij verder zal steunen om zijn plaats in het gezin (roedel) te bevestigen. Blijven hiervoor correcties uit, dan zal de hond traag maar zeker aan zijn status verhoging over één of alleman van het gezin werken.

Het subtiele spel voor status verhoging van de hond wordt door velen niet herkend totdat de hond iemand bijt omdat die zijn alfa status niet eerbiedigde.

Het niet onderkennen van dit ingeboren honden gedrag wordt dan gewoonlijk uitgelegd als "valse beest", "bijten zonder reden" en de hond beland in een asiel of wordt afgemaakt. De ware schuldige is de eigenaar die het ontwikkelen van dit agressief gedrag niet heeft begrepen, laat staan zien aankomen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

door mishandeling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond wordt vals gemaakt door je hond niet op een diervriendelijke manier te bejegenen en te verzorgen! Details wil ik niet toevoegen maar wel zeggen: "zorg goed voor je beestjes"
Je krijgt er zoveel dankbaarheid voor terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ie ontstemd raakt, en dat is vaak de schuld van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond wordt vals gemaakt door de bezitter.
In bijna elke hond schuilt het ,oer, jacht instinct en is in staat het te gebruiken.
Je moet de hond opvoeden. Sommige mensen vinden het stoer om een hond te hebben die agressief is en belonen dat gedrag.
Zelf heb ik veertig jaar ervaring met honden,bouviers,herders,staffordshire terrieers en snauzers. Altijd in huiselijke kring opgevoed.Nooit problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens nieuwsgierig:

In mijn boekje bestaat er niet zoiets als een ‘valse’ hond.
Er bestaan getraumatiseerde honden, of hij kan onvoorspelbaar gedrag hebben, en dat is erg lastig, maar ‘vals’ is iemand, die een plannetje uitdenkt om iemand een loer te draaien, en dat kán een hond niet - een hond is altijd eerlijk, en reageert van seconde op seconde op z’n omgeving.
Als zijn lichaamstaal niet begrepen wordt, is het de mens, die niet de moeite genomen heeft zich te verdiepen in de lichaamstaal van een hond. Want wij kunnen ‘hondentaal’ leren verstaan door ons verstand, en dus een beetje ‘hond’ worden, maar een hond kan nooit een beetje ‘mens’ worden, daarvoor zijn zijn hersenen niet geschikt.

Dus ga naar een goede hondenschool met je hond, en leer zien en begrijpen, wat voor gedrag je hond vertoont, hoe je dit gedrag kunt verklaren, en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Voor mij zijn er geen ‘valse’ honden, alleen ‘onbegrepen’ honden.