waarom verliest mijn konijn veel vacht?

elke keer als ik mijn konijn vast pak zit ik onder de haren en vliegt het door de hele huis. soms vind ik in der voerbakje stukken vacht,is dit wel normaal? ze heeft geen kale plekken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dit is normaal, je konijn is in de rui, zolang er geen huidproblemen of kale plekken ontstaan hoef je je geen zorgen te maken. Borstel hem met een zachte borstel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een konijn is niet echt een kamerdier en zal nu het hele jaar door haren verliezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn langharige konijn verliest in september altijd het meeste haar. Ik zet hem iedere zaterdag op schoot, en dan aaien met de stofzuiger aan. Heb ik zo de hele zak vol.

Antwoorden (2)

Dit is normaal, zo lang er tenminste geen grote kale plekken ontstaan, al dan niet met een rode rand en/of een schilferige huid. Dan is er sprake van een huidziekte (bv. schimmel of mijt) en moet je naar de dierenarts voor een aangepaste behandeling.

De rui is afhankelijk van de temperatuur en daglichtlengte. Konijnen hebben 2 grote en 2 kleine ruibeurten per jaar. De grote in het voor- en najaar en de kleintjes tussen de seizoenen.
Bij zo een kleine ruibeurt is het niet nodig om te helpen, het duurt meestal maar enkele weken en het konijn verliest slechts weinig haar.

Bij de grote ruiperiode is het anders, dan laat de ondervacht echt in grote aantallen los. Op de plaatsen waar dat gebeurt, is al nieuwe vacht aan het groeien en die kan zelfs anders zijn van kleur, meestal is die wat donkerder. Je ziet de rui ook werkelijk van voor naar achteren trekken: het begint bij de kop, gaat zo naar de borst, romp, buik en flanken om te eindigen bij het achterwerk. Konijnen zien er op dat ogenblik dan ook uit als lappendekentjes of ontplofte haarballen.
Sommige mensen maken zich zorgen omdat de randjes van de oren soms gekarteld lijken. Toch is dit heel normaal, ook de oortjes gaan mee in de rui. Je kan er dan inderdaad kleine plukjes los haar uittrekken.

In principe moet een konijn op 6 weken grotendeels door de ergste rui heen zijn maar met de huidige seizoenen kan dit proces al eens in de war gestuurd worden.

Soms hebben konijnen echter onze hulp nodig omdat het niet altijd even vlot wil gaan. De ruiperiode is immers belastend voor het energiepeil van een konijn.
Vooral bij binnenkonijnen kan de rui langer duren dan bij buitenkonijnen omdat zij eigenlijk in onnatuurlijke omstandigheden met bijna constante temperaturen gehouden worden. Binnenkonijnen maken dan ook niet zo een dikke, wollige wintervacht aan als buitenkonijnen.
Ook kunnen sommige binnenkonijnen het hele jaar door last hebben van geringe haaruitval, dit geldt ook voor jonge konijntjes tot de leeftijd van ongeveer 1 jaar. Jonge buitenkonijntjes ruien ongeveer 3x per jaar.

Lees de link om te zien wat je kunt doen om je konijn te helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook gehad als er een mannetje en vrouwtje in zit is die waarschijnlijk zwanger of zij of hij denkt dat hij zwanger is dan doen ze dat ook dat heet scheinzwanger dat heb ik ook gehad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Schijnzwanger...