hoe wordt een gebroken poezen staart behandeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je moet zo snel mogelijk naar de dierenarts, liefst nu. Vanaf je het weet, best! Je poes ziet misschien teveel af. Mijn poes geeft het ook gehad. Nu is ze weer perfect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is gelukkig niet mijn poes, hoor maar voor het geval dat... ze loopt vaak bij iedereen naar binnen en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Antwoorden (2)

Sowieso heeft de kat pijnstilling nodig, en soms ook dexamethason om de zwelling te verminderen. Dexamethason moet binnen 24 uur gegeven worden, maar ook pijnstilling moet uiteraard zo snel mogelijk gegeven worden. Verder hangt het ervan af wat de plek van de breuk is. Als de breuk relatief laag zit, wordt er verder niets aan gedaan.
Zit de breuk op een wat hogere plek, zodat de staart over de grond sleept, dan is amputatie de enige mogelijkheid.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou zo'n staart in sommige gevallen niet in gips kunnen? En heeft een poes zijn staart niet nodig voor het evenwicht?
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, een poezenstaart kan niet in het gips helaas. Als de breuk niet op een verkeerde plek zit en er zijn geen complicaties, dan geneest het prima. Heb zelf 2 katten gehad met een gebroken staart: je bleef wel een knikje voelen.
En ja, een staart is heel handig voor het evenwicht, maar zonder redden ze zich gelukkig ook goed.
Er bestaan zelfs staartloze (Manx)katten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, Rieneke, maar weet je misschien ook waarom zo'n staart niet in gips kan of gespalkt kan worden? Er zitten toch botjes in zo'n staart? Kunnen die stukjes niet meer aan elkaar groeien?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnet zag in na wat googelen toch een kat met gipsstaart na constatering van een breuk erin, maar dat zal dan wel een uitzondering zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik heb er idd nog nooit van gehoord .Lijkt me heel onprettig voor de kat: hoe kan het beestje zich nog verplaatsen met een staart in het gips? Bovendien heelt het zonder gips net zo goed als met. Als er een knikje in de staart zit levert dat geen problemen op verder.
Dat ligt eraan.
Er zijn verschillende serieuze redenen om naar de dierenarts te gaan. Ook al is het "maar" een staart.
Wanneer de kat bijv. gebeten is door een andere kat kunnen gemene infecties ontstaan.
In de staart zit nl. ook nog een gedeelte ruggenmerg. Wanneer dit doormidden is kan schade ontstaan aan organen door infecties en soms zelfs een gedeeltelijke dwarslaesie. Doordat de kat niets voelt kunnen abcessen en infecties niet opgemerkt worden. Daardoor kunnen organen schade oplopen. (De infectie wordt a.h.w. door het lichaam getransporteerd d.m.v. het ruggenmerg.)
Soms is het zo dat er alleen schade ontstaat aan de blaas en kan het gebeuren dat de kat niet kan plassen. Daar kan de kat aan dood gaan.
Bij een ontsteking die zwellingen veroorzaakt is het toch belangrijk om dit te laten slinken. Als dit verzuimd wordt kan het ruggenmerg toch een behoorlijke tik krijgen, waardoor extra schade ontstaat die met een medicijn verholpen had kunnen worden.
Wanneer de verlamming alleen de staart betreft is amputatie vaak de enige oplossing.
Bij een lichte breuk zal het misschien niet nodig zijn. Maar meestal wordt de staart er toch afgehaald omdat het heel pijnlijk kan zijn en blijven.
Een kat kan prima functioneren zonder staart. Sommige katten moeten er wel wat aan wennen dat ze hun extra evenwicht functie, die de staart gedeeltelijk vertegenwoordigd, kwijt zijn. Maar een kat is heel slim en leert hier mee omgaan.
In de communicatie met andere katten kunnen wat discussies ontstaan. Wanneer er meerdere katten in 1 huis wonen kunnen ze de kat zonder staart ineens wat vreemd vinden (mede door de dierenartslucht die hij meebrengt). Wanneer dit goed begeleid wordt en je de katten de ruimte en tijd geeft wennen ze wel weer aan elkaar.