Is een aquarium van 30x30x30cm genoeg voor mijn goudvis(sen)?

Ik heb een kleine goudvis (nog geen 4cm lang) gekocht gister. Hierbij heb ik een aquarium (met aqua-flow 100 pompen waterplantje) van 30x30x30cm. Nu lees ik van alles op dit forum over een bak waar 250 liter water in moet. Nu klinkt dat voor mij een beetje raar voor een visje van 4 cm of ben ik nou gek? Kan ik er nu ook nog een visje bij doen? Ik hoorde dat vissen liever met meerdere zijn (terwijl ze bij de dierenspeciaalzaak anders hebben vermeld).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Als je hem tot het randje vult, zit er 27 liter water is. Ik denk niet dat je dan van een aquarium kunt spreken, dit is meer een vissenkom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok. Dan heb ik dus een vissenkom met een pomp en waterplantje etc. Het gaat er mij om dat ik goed voor mijn huisdier wil zorgen. Kan ik er nog zo'n klein goudvisje bij doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is te klein, 1 goudvis heeft een aquarium nodig van 60 liter, je vis is nu nog klein maar groeit nog door. Als hij te weinig ruimte heeft kunnen er vergroeiingen ontstaan en je vis wordt doodongelukkig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat belachelijk dat ze bij de dierenwinkels dan dit soort dingen aansmeren voor een goudvis. Voor nu laat ik het visje even in de kom die ik heb. Hij is namelijk nog klein. Maar ik zal gaan zoeken naar een grotere kom. Hoe groot moet de kom zijn voor twee visjes?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk niet naar het beste antwoord, dat is slecht gekozen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/groot-aquarium-twee-goudvissen.302821
Koop nooit meer dieren bij een dierenwinkel, die verkopen dieren omdat ze hun geld moeten verdienen.
Koop je vis bij een vissenspecialist, een ander dier ook bij een specialist hiervan.
http://goudvissenverzorgen.nl/goudvissen-verzorgen/goudvissen-kopen-3-dingen-om-op-te-letten/
Z512099
9 jaar geleden
Er zijn dierenwinkels die alleen maar verkopen met als doel winst te maken, maar wat te doen nu ?
Men spreekt niet van een grotere kom maar van een aquarium, liefst 1 meter lang moet hij zijn en 50 cm hoog en diep, en dan nog, maar omdat je goudvis nog erg klein is, zal het voorlopig nog wel meevallen in die kom.
Goudvissen zijn erg vervuilend en je zal gauw troebel, vuil water hebben zonder een krachtige filter.
Eigenlijk zullen ze het gelukkigst zijn in een vijver...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank jullie voor deze info! Ik ga mijn visje blij maken in een vijver met 20 andere goudvissen (en goudvisjes).

Het beste antwoord

Nee,

De goudvis in kwestie mag nu wel klein zijn, maar ze kunnen een lengte van maarliefst 40 centimeter bereiken onder optimale omstandigheden. De lengte zal zich aanpassen aan het oppervlak, inwendig gaat dit echter vaak mis. Bovendien vervuillen goudvissen het water in zeer korte tijd. Dat is enkel op te lossen met een krachtige filter (zal veel ruimte innemen) en veel onderhoud.

Goudvissen worden het niet met dit aquarium, het beste voor een goudvis is een aquarium van 250 liter of nog beter; een vijver. Misschien zijn guppen een beter idee? Ikzelf heb er zeer mooie ervaringen mee. Ze zijn minder vervuilend, sterk en kunnen gemakkelijk met meerderen in jouw aquarium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor de info. Ik zal inderdaad dan maar snel voor een paar guppies gaan. Jammer dat ik nu mijn visje bij de buren in de vijver moet doen. Ik geniet er nog maar een week van en dan mag hij verhuizen.