Wat te doen met extreem agressieve Agapornis?

Ik heb een Agapornis van ongeveer 1.5 jaar oud en ze is extreem agressief. Je kan niet normaal bij de mooi staan zonder dat ze probeert je aan te vallen. Als we het deurtje open hebben om de andere Agapornis te pakken valt ze je ook aan.
Als ze bij je op schoot zit probeert ze ook in je been te bijten of ze rent opeens naar je arm of nek ofzo om daar dan opeens toe te slaan.
Als ze je te pakken heeft bijt ze echt tot bloedens toe. Het is echt vastpakken en niet meer loslaten.
Voor de andere vogel is ze hartstikke lief, dus dit is wel echt gericht op ons.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe we haar dit kunnen afleren?
Iemand zei al een keer dat we het moeten negeren als ze bijt maar dat is niet haalbaar.

Ik hoop dat iemand kan helpen want op deze manier word ik bang van haar. En ik wil haar wel gewoon uit de kooi kunnen doen.

Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf ook een Agapornis gehad met exact hetzelfde probleem. De één was zeer tam en de ander was niet zo tam. Voor zover ik weet, krijg je 2 vogels in één kooi niet tam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En geldt dat ook als we de tamme al 6jaar hebben?
Ik wilde haar eerst apart zetten en proberen opnieuw te trainen, maar ze zijn nogal verliefd. Dus als we ze uit elkaar halen word ze helemaal gek, want dan wil ze alleen maar terug naar hem..

Antwoorden (3)

Ik denk dat je zelf al een deel van het antwoord hebt gegeven, het is de pop. Die zijn vaak dominant en bijterig en verdedigen hun kooi en/of partner. In de broedse periode zijn ze nog eens extra fel. Territoriaal gedrag is erg moeilijk af te leren.
Sommigen hebben goede resultaten bereikt door te werken met een zogenaamd strafkooitje. Bij ongewenst gedrag wordt de vogel in een andere dan haar eigen kooi opgesloten, buiten de ruimte waar ze normaal verblijft. Eventueel kan je deze ook nog afdekken met een doek. Dit hoeft niet eens lang te duren, het gaat om het signaal dat moet opvoeden en anders is ze al vergeten waarom ze straf kreeg. Wel blijven volhouden, niet te snel opgeven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het een vogel eens afgeleerd door stoïcijns met helm op, sjaal en beschermende kleding hem zijn gang te laten gaan en niet te reageren. Dat hielp: binnen een week ging het een stuk beter!
Daarna heb ik steeds 1 beschermend kledingstuk per week uitgetrokken. (Het laatste waren de oorwarmers en de handschoenen had ik steeds bij me.)
Het is nogmaals voorgekomen, maar toen heb ik hem eventjes met zijn kopje onder een dun straaltje water uit de keukenkraan gehouden. Daarbij rustig gezegd: "niet bijten!"
Drie maal was voldoende. Zodra hij het deed en ik al naar de keuken liep hield hij op, terwijl ik zei: "niet bijten!" Hij herinnerde zich onmiddellijk dat het niet mocht.

Een Agapornis heeft beslist gezelschap nodig. Om ze alleen te houden in een kooi is echt een straf. Maar wanneer hij geen dominantere vogel boven zich heeft zal hij de leiding nemen. Dit doet hij om de touwtjes in handen te hebben in zijn territorium. En te voorkomen dat jij zijn partner afpakt. Hij moet leren dat jij de baas bent a.h.w. Het enige wat je kunt doen is hem erg zwart/wit aanpakken en steeds precies hetzelfde reageren wanneer hij iets doet wat niet mag.
Gun hem wel zijn partner en geef ze samen evt. meer dingen te doen. Probeer hun voer anders aan te bieden (in een voerbal of verstop het e.e.a. bijv. in een hooinet zodat ze moeten zoeken), bied klimmogelijkheden aan e.d. Zo raken ze wat meer energie kwijt en zullen minder zin hebben om vervangende werkzaamheden te zoeken i.d.v.v. aanvallen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, twee dieren tegelijk opvoeden is uitermate moeilijk, zeker van deze soort papegaaien.

In het Engels is de naam van deze vogels trouwens veel mooier: Love birds! (wow)

Uitleg: Zij hechten zich enorm aan hun partner, en vandaar worden ze meestal in koppeltjes verkocht. Toch kunnen ze (vooral alleen) ook heel aanhankelijk zijn tegenover hun baasje, maar dan moet je ze van kleinsaf overdreven met liefde bombarderen en leren ook lief te hebben en zich af te reageren (bijten) op andere zaken. Mijn Tervuerense hond beet daarom zijn tanden kapot op allerlei zaken tot autobanden toe en hij zwierde met gemak aan zijn tanden rond ons aan een trek-acht (touw).

Wat hier vergelijkbaar is met mensen, is dat kinderen ook op een bepaald moment moeten loskomen van hun ouders om zich jaren later dan te binden aan een 'vreemde' partner (die altijd bloedvreemd zal blijven voor de rest van hun leven). Dit is voor kinderen een van de zwaarste strijden die ze ooit zullen voeren in hun leven: loskoen van de ouders. Vandaar dus ook puberaal gedrag... Bijten, krabben en slaan zijn puberale gedragingen. Ze kunnen eigenlijk niet verdragen dat je ze graag ziet en hier zie je dat liefde in haat omslaat.

Zie voorbeeld in reactie van mijn eigen jeugd waarin ik 'sloeg/beet/krabte' naar een vreemde met goede bedoelingen.

Hier is dus woede en hunker naar liefde, want het beestje kan niet op tegen het andere, maar gelijk wie BUITEN DE PARTNER iets probeert, krijgt het deksel op de neus. En zo probeert die het respect en de liefde van de ander dan toch te winnen. Dit is eigenlijk de dierlijke vorm van 'loyauteit'.

Zoek eens en experimenteer als die bijt, van de andere vogel buiten te zetten dat die niets kan zien. Of ga eens alleen op reis met de moeilijke dwergpapegaai en kijk naar de evolutie. Zwem ermee, speel ermee, loop ermee, rol over de grond zoals je me
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had zinnetje vergeten: ... zoals je met je eigen kinderen zou doen. Maar weet niet of het zal lukken nu hij al gebonden is aan een partner. Die is immers nu de baas en niet jij meer. Als je dat beseft en dat aanvaardt, kun je de vogel beter benaderen, denk ik (jij bent immers wel de baas over voeding en ze hebben jou nodig om ook samen te overleven, maar zouden liever vrij zijn, dus het blijft een 'liefde uit verplichting' en 'echte liefde moet verdiend worden', jaar na jaar). Het vergelijkende voorbeeld van mezelf uit de jeugd die krabte en beet naar een 'liefhebbende bezorgde opvoeder/vreemde:' Ik herinner me zelfs iets gelijkaardigs van mezelf uit mijn jeugd: Een broer van mijn zeven broers (had ook nog drie zussen) vocht geregeld met mij en op een moment zat hij bovenop mij op straat mij te slaan. Een oudere mijnheer was zo dapper tussen te komen en toen reageerde ik (nadien tot mijn eigen verbazing en nu soms nog met schuldgevoel achteraf) heel hevig op die mijnheer toen hij mijn broer zwaar aanpakte en toen mijn broer daarna zei dat "dat zijn zaak niet was, want dat ik zijn broer was en dat hij daarmee mocht vechten", trok ik partij voor hem en verplaatste de woede van mijn broer zich naar die vreemde, en... HIELP ik mijn broer (lijkt sadistisch, en dat is het misschien ergens ook een beetje) omdat ik altijd mensen help die aangevallen word (met mezelf als uitzondering die de regel bevestigt).