Nieuwe poes wil niet eten, wat kan ik doen?

Sinds maandagavond 18u heb ik een kat geadopteerd van een vrouw die ging verhuizen en haar poezen niet mocht meenemen. Het is een gesteriliseerde kattin van 7 jaar oud.
Ze komt helemaal niet onder de zetel vandaan sinds ze hier is. Alleen afgelopen nacht heeft ze een plasje in haar kattenbak gedaan, terwijl ik sliep.
Ze wil helemaal niets eten en komt de zetel niet onderuit.
Ik laat haar zoveel mogelijk doen. Ik heb het eten dichter bij de zetel gezet maar dat hielp niet. Intussen zijn we al meer dan 48u verder...
Af en toe ga ik eens kijken maar ik probeer ze de tijd te geven om te wennen maar ondertussen maak ik me echt wel zorgen.
Is het normaal dat ze zo een lange tijd zich uithongeren omdat ze moeten 'wennen' aan een nieuwe omgeving? Kan ik andere dingen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Rebecca, kijk eens hier op deze website:
http://www.sterkliniekdierenartsenutrecht.nl/dierzorg/mijn-kat/symptoom/niet-eten-kat/ en zo zijn er meer websites als je ff Googled met bijv:
"Mijn kat wil niet eten" of zoiets. Succes, Fred
Rieneke1
9 jaar geleden
Heeft de poes vannacht wat willen eten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooit heb ik eens een zgn boerderijkat uit het asiel mee gekregen, deze heeft langer dan 14 dagen onder de bank gezeten. Om hem te kunnen laten eten, drinken en ontlasten ging ik een paar keer per dag een poosje de kamer uit (even op bed liggen, boodschappen doen, in de tuin aan het werk), de andere 2 katten moesten verplicht buiten spelen, de eerste dagen heeft hij niks gegeten. Uiteindelijk na 14 dagen kwam hij op een avond heel voorzichtig onder de bank weg en van lieverlee ging het steeds beter. Met andere woorden geeft de poes rustig de kans te wennen, en geeft haar een paar keer per dag een geheel lege kamer zodat ze veilig kan eten, drinken en ontlasten. Eten is niet zo belangrijk, drinken wel. Bied haar verschillende soorten drinken aan (kattenmelk en water) Als je zeker wilt weten of ze drinkt kan je met een stift even een streepje in de waterbak zetten op waterniveau.
Informeer ook bij de vorige eigenaar wat ze het liefst at en dronk. Mijn katten drinken alleen maar water, laatst dacht ik ze eens te verwennen door ze kattenmelk te geven, haalden ze hun neus voor op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fientje is intussen aan de betere hand.
Woensdagavond heb ik haar tonijn gegeven maar ze ging ervan lopen. Donderdagavond laat hoorde ik ze heel stilletjes smullen van de tonijnen en ze heeft de hele nacht kennis met me gemaakt. Ze wilde de hele tijd geaaid worden en haalde hiervoor de gekste toeren uit op mijn bed.
Ook vanochtend kwam ze veel aandacht vragen.
Ze is nog altijd heel bang en schrikt van elk geluid. Ze kruipt nog heel veel weg maar ik ben al blij dat ik ze heb horen eten inmiddels.
Heel voorzichtig en beetje per beetje probeert ze hier haar plekje te vinden. Ze is geweldig!
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat fijn om te horen dat ze eet, en wat loskomt!
Heel veel plezier nog met de poes Rebecca!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is goed nieuws!

Het beste antwoord

Sneu dat het beestje zo bang is.

Het duurt in zo'n situatie soms even voor de kat gaat eten, vermoedelijk zal ze vannacht wel een hapje gaan nemen.
Geef je haar het eten wat ze bij haar vorige baasje gewend was?
Zet ook iets neer wat sterk ruikt, een beetje tonijn uit blik (op water) bijvoorbeeld, wellicht verleidt haar dat.
Een feliway verdamper kan haar ondersteunen en zorgen dat ze zich weer wat veiliger voelt.
Heb je ook lapjes/mandjes meegenomen uit haat oude huis, zodat ze een vertrouwd geurtje bij zich heeft?
Zo niet, dan valt dat misschien nog te regelen?
Laat haar verder voor nu maar gerust.
Als je toenadering zoekt, ga dan op de vloer een boekje voorlezen oid, zodat ze aan je went zonder dat je bedreigend overkomt.
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord. Nog een tip: ga haar niet voortdurend in de gaten houden. Ik heb een (wat oudere) kat die slecht eet en ik heb de neiging om elke beweging te volgen, maar daar wordt ze niet relaxter door! ;-) Ze eet dan ook het meest en vooral als ik het iet doorheb.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat klopt Jtrain, uitstekende aanvulling, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Rebecca, mijn twee katers die ik tegelijkertijd uit het asiel haalde, hebben op dag 1 al gegeten, maar ik heb ze pas de 4e dag gezien... De ene dook in de kamer waar een kattenbak stond en de andere dook een andere kamer in.

Gelukkig is de poes wel goed op de kattenbak geweest!
Dat is het eerste positieve dat ik las.

>>>Morgen MOET de poes gegeten hebben anders met spoed >>> naar de dierenarts, een kat dient iedere dag de hele dag te eten, anders is ze binnen NO TIME dood. dit is niet overdreven.

Geef haar vers voedsel. Het oude kun je weggooien. [wij eten ook niet iets wat al een halve dag staat.]

GEEF iedere paar uur eten. zet het op afstand, een meter van de stoel neer.

Koop eens een stukje mager rundvlees en snijd daar kleine stukjes van, misschien dat ze daar van geniet?

Het kan ook zijn dat poes erg gewend is aan het eten dat ze van de vorige eigenaar kreeg. Heb je wellicht gehoord welke brokken zij gaf?

Geef ook dagelijks minstens 2 bakjes of steelpannen met vers water.

Negeer de poes volledig verder... TOTDAT ze naar jou toe komt.

Maar dat kan nu niet want als ze vanavond nog niet gegeten heeft >>> naar de dierenarts, anders is ze binnen NO TIME dood! en dit is niet overdreven.

Ik zou morgenochtend de assistente van de dierenarts bellen en alles vertellen, om 8 uur uur.

Sterkte en succes!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Leververvetting door vasten is idd een serieus probleem, maar vooral voor erg dikke katten kan het binnen enkele dagen fataal zijn.
Katten die normaal op gewicht zijn raken gelukkig niet zo snel in de problemen, al moeten ook die natuurlijk niet te lang vasten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn dierenarts heeft heel eerder duidelijk gezegd dat een kat echt elke dag wat moet eten. Als de kat dat niet zelf doet, dan moet je dwangvoederen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Fay, in dit geval is de oorzaak van het niet-eten bekend, en is het toch beter het beestje even de tijd te geven, ipv haar nog meer stress te gaan bezorgen.
Het is kiezen tussen twee kwaden, ende kat zal niet dood neervallen van twee dagen niet eten, of ze moet moddervet zijn.