Hoe krijg ik een niet stilzittende kat rustig?

Ik heb twee katten. Kater en een poes.
De poes kan echt niet stilzitten of lekker luieren, ze vreet altijd wat uit. Wat het ook is, en meestal iets wat mij irriteert of niet mag van mij.

De kater, haar broer, vind alles maar best, ligt lekker rustig en chill. Als hij zn natje en droogje en soms wat knuffeltjes krijgt vind hij alles best.

Maar de poes daartegen, zoals ik al eerder zei, kan niet stilzitten. Een beetje is op zich niet erg, maar vaak in de avond als ik naar bed ga, dan hoor ik haar van alles uitvreten. Dan vallen er dingen kapot, of ze zit weer ergens aan waar ze niet aan mag komen. Hoe hoog het ook is.
Waar haalt ze die energie toch vandaan...

Mijn vraag is dus, hoe krijg ik haar rustig? En vooral in de avond?
Ze mag wel wat spelen overdag, ze heeft genoeg speeltjes maar daar kijkt ze niet om, en ze is vaak zo ontzettend druk dat ik het nogal storend vind.

Ze zijn allebei 4-5 jaar oud, allebei geholpen.
Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (2)

Hoe haar bezig overdag (als dat gaat ivm werk of tijd) , speel véél met haar , zodat ze tegen de avond moe is. Ook als ze iets uitsteekt , spuit water op haar (als ze daar niet tegen kan , want sommige kunnen er tegen) of iets wat ze niet graag heeft, niet iets wat haar kan verminken of pijn doen. Doe dit elke keer , zodat ze het afleert. Maak haar ook duidelijk dat ze nergens aan mag komen , wordt boos, of doe tenminste alsof door luid te praten/roepen , natuurlijk niet overdrijven..Voor de rest , kan je er niet veel aan doen , ze is inmiddels al oud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plantenspuit beter bewaren voor de planten. http://www.kattengedragcentrum.nl/120-Hoe-katten-te-straffen-zijn.html
Je poes heeft duidelijk energie teveel. Daar zul je iets op moeten bedenken.
Koop eens een voerbal voor ze. (Dus twee: je hebt kans dat je kater ook met zo'n bal wil spelen).
Vul een doos met papierpropjes en strooi hier brokjes in. Verstop brokjes op verschillende plaatsen in huis: achter een gordijn, op de kast, op de vensterbank, kortom: boots het natuurlijke jagen van de kat na en laat ze brokjes vangen die je over de trap gooit i.p.v. uit een bakje eten.
Ook het inlassen van speelperiodes is aan te bevelen. Speel met ze met een veer aan een hengel en laat haar eens flink rennen.
Zorg voor klimmogelijkheden en een grote krabpaal. Dat wil al veel helpen.
Succes!