Waarom begint m'n kat te miawen als ze iets raar/ongewoon hoort?

Laatst startte ik een elektrische skateboard waar m'n katten bij horen. De ene zat nieuwsgierig vanop een afstand te kijken en de andere zat bij me.

Ik steek de skateboard aan en het maakt een piepgeluidje als hij aanstaat en ook als ik gas geef (een raar elektrisch geluidje). Wanneer ik dat deed, begon de kat die naast me zat heel te tijd te miauwen en begon ze te kronkelen rond m'n benen, ze bleef telkens bij me zitten.

Is dit gewoon angst of iets anders?

Toegevoegd na 1 minuut:
horen=waren, foutje :p

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee , dat is geen angst, dan zou je kat 'm peren, en zich zelfs eventueel verstoppen.
Het is meer dat je kat het niet kan plaatsen, en daardoor in verwarring raakt.
Hetzelfde zie je als je gaat fluiten bijvoorbeeld, als je kat daar niet aan gewend is,
Ze vinden het gek, en weten niet zo goed wat ze ermee aan moeten.
Geef je kat bevestiging dat er niets bijzonders aan de hand is, aai haar wat en spreek haar geruststellend toe.
Binnen korte tijd zal ze er niet meer van opkijken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Volgens mij loopt ze gewoon te schelden op het onverwachte lawaai.
Die van mij heeft er vaak ook zo'n houding bij van "Wat maak je me nou !?!

Andere antwoorden (1)

Dat kan verschillende redenen hebben.

Hij herkent een bepaalde toon in het geluid van je skateboard dat andere katten ook gebruiken om te communiceren. Hierdoor probeert de kat terug te praten, wat natuurlijk geen zin heeft.

Het kan ook betekenen dat de kat ziet dat je aandacht geeft aan de skateboard en hij dat als een bedreiging ziet voor zijn eigen aandacht. En dus gaat hij aandacht bij je vragen.

Het kan ook zijn dat de kat het geluid niet herkent en daarom gaat miauwen en bevestiging zoekt bij jouw dat het niets ernstigs is.

Maar angst is het denk ik niet, dan gaat een kat blazen (sissen) naar de skateboard.

Toegevoegd na 1 minuut:
En inderdaad wat Rieneke1 al aangeeft, binnenkort zal hij het niet meer boeiend vinden.