Een wekelijkse borstelbeurt is doorgaans voldoende om de vacht van een kortharige kat in goede conditie te houden; ook de meeste halflangharige katten hebben niet veel vachtverzorging nodig. (2 keer per week is voldoende)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hangt van het vacht af denk ik, als het vacht snel gaat klitten en langharig is zou ik het vaker doen dan een kat met kort haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij doen het elke dag. Onze poes vind het ook prettig om geborsteld te worden, en zo worden alle loszittende haren meegeborsteld.
Kan hij zich ook weer rustig likken, zonder haarballen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een gewone huiskat is kammen niet echt nodig.
Ik doe het zelf wel elke dag maar dat doe ik omdat mijn kat het heerlijk vindt.
Bij een langharige Perzische kat is het absoluut aan te raden om elke dag te kammen omdat de vacht anders vol met klitten komen te zitten.
Als die niet worden weggekamd kan het zijn dat de kat na een tijdje helemaal kaal geschoren moet worden omdat de klitten er dan niet meer uit te krijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is niet echt een regel voor aan te geven.
ik ken een noorse boskat, die weinig poetst, en onherroepelijk zou klitten en vervilten als ze niet dagelijks geborsteld en gekamd zou worden.
jonge kortharen hebben daarentegen nauwelijks vachtverzorging nodig.
het hangt er ook een beetje vanaf hoe de conditie van de kat is.
een oudje met artrose of een dikke kat kunnen vaak wel wat hulp gebruiken.
kort en goed; kijk naar de kat, en handel daarnaar.
mocht je kat er enorm van genieten, dan is er niets op tegen hem wat vaker te borstelen.
de haren laten daardoor wel sneller los, maar haar in huis hou je toch.
overweeg verder de kat regelmatig visolie te geven over het voer; dit is uitstekend voor huid en haar.
ik gebruik de capsules van het kruidvat.
Rieneke1