Ik heb 2 katten overgenomen van mensen die er niet meer voor konden zorgen. Ze waren beste maatjes, maar sinds ze hier wonen niet meer. Iemand tips?

Ik heb 2 katten (zusjes) overgenomen van mensen die er niet meer voor konden zorgen. Bij de vorige eigenaar waren deze zusjes de beste vrienden. Ze speelde en sliepen samen. Sinds ze bij mij wonen hebben ze constant ruzie. Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat toen ik ze voor het eerst losliet in mijn huis ze allebei de andere kant op rende en ze hebben toen anderhalve dag apart verstopt gezeten. Dit is inmiddels anderhalve maand geleden. Hebben jullie tips zodat mijn katten weer vriendschappelijk met elkaar om gaan. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Katten hechten zich normaal heel erg hard aan elkaar en/of hun baasjes als ze een goede band hebben. Er kan altijd iets misgelopen zijn tussen de twee wat hun relatie onder druk heeft gezet en het constant geruzie doet daar natuurlijk ook geen goed aan. Maar dat zou mij toch sterk lijken. Het zou ook kunnen dat er bij jou thuis gewoon 'iets' niet in orde is om 2 katten te huisvesten waardoor ze beiden in de knoop liggen met hun behoeftes en dat op elkaar uitwerken. Heb je thuis voldoende krabmogelijkheden, kattenbakken, drinkmogelijkheden, ... voor je katten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! Ik had er bij moeten zetten dat ze elkaar alleen maar aanvallen als ze dichter dan een meter bij elkaar zitten, verder negeren ze elkaar. Als ze eten (2 losse bakjes) gaat het nu gelukkig wel goed, maar zodra het bakje op is dan gaan ze naar elkaar grommen en uithalen. Ik probeer ze ook samen te laten spelen, maar zodra ik stop dan gaan ze opeens weer ruzie maken! Het lijkt dus zo dat zolang er afleiding is het goed gaat en dat ze daarna opeens beseffen dat ze ruzie hadden! Haha Hebben jullie het idee dat dit nog helemaal goed kan komen? Of zal het waarschijnlijk zo blijven?

Het beste antwoord

Ik denk dat de katten opnieuw hun territorium moeten verdelen, omdat het een nieuwe plek is. Je kunt ze beiden in een aparte kamer even houden en dan af en toe de deur op een kier zodat ze elkaar wel ruiken, maar niet zien of kunnen slaan. Dan langzaam weer laten wennen aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat ontzettend jammer dat het zo is gelopen!
Google eens op "herintroductie katten".
Het komt er op neer dat je beide katten apart van elkaar volkomen tot rust laat komen.
Dit proces kan je ondersteunen met Feilway en met Zylkene.
Vervolgens geef je de katten stapsgewijs steeds meer toegang tot elkaar.
Dit proces vraagt veel geduld van jou: iets te vroeg de volgende stap ondernemen en je bent weer terug bij af.
Reken op minstens meerdere weken, ga er niet van uit dat dit met een week of zo wel geregeld is.
Onderneem ook zo snel mogelijk aktie: hoe langer je een situatie als deze laat voortbestaan, hoe moeilijker hij te doorbreken is.
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Rieneke
Is het normaal dat katjes die al beste maatjes zijn en tegelijk verhuisd worden door de volledige herintroductie-procedure heen moeten ?
Of heeft de vragensteller gewoon pech gehad dat de katten "hun dag niet hadden" tijdens de verhuizing ?
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja, dat moet: de stress van het vervoer, het kwijtraken van het eigen territorium, in combi met de vreemde lucht die ze aangenomen hebben.
Dit is een hel voor de katjes geweest vergis je daar niet in. Katten raken wel door minder compleet van de leg.
Denk aan dikke maatjes die gezworen vijanden worden nadat een van de twee naar de dierenarts is geweest voor een akkefietje van niks. Dit soort narigheid moet je meteen langzaam en zorgvuldig aanpakken: je kan niet het traject versneld of half uitvoeren omdat de beestjes zo dik bevriend waren.
Trieste situaties zijn dit.