wanneer een poes is gedekt door een kater met spinx en rex genen via de grootouders, hoe groot is dan de kans op naaktjes in het nest??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het gen voor haarloos is een recessief gen. Het zal dus niet de overhand krijgen over het gen voor beharing. Als het generaties ver is ingebracht zal het geen effect meer hebben.
Je zal dus uit deze dekking geen haarloze katten kunnen verwachten.
Ivana
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
als het gen inderaad recessief is (en dat zal wel) én het ligt op 1 gen, dan kan je een goede kansberekening maken, mits je wat voorgeschiedenis hebt.
Als beide katten heterozygoot zijn (dus zowel het dominante als recessieve gen hebben), is er 25% kans. Is 1 van de katten homozygoot dominant (want beide hebben haren), is de kans 0%. Je zal het waarschijnlijk niet hoeven te verwachten, maar als je niet weet wat de geschiedenis is van nestjes en of daar nog kale katten inzaten, kan je eigenljk niet zeggen over de kans. Je hebt hoogst waarschijnlijk gelijk, maar als je het niet verwacht, wil nog niet zeggen dat het niet gaat gebeuren.