Is het strafbaar als je een schaap op zn rug laat liggen?

Een schaap kan uit zichzelf dan niet opstaan. Ik heb ooit gehoord dat je dan wettelijk verplicht bent te helpen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je niet in de war met een schildpad?
Een schaap dat in een weiland ligt kan echt wel zelf opstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je vergist je, Conan : vooral, als ze dik in de wol zitten, en allevier de poten zijn in de lucht, dan kunnen ze zich niet op hun zij draaien, wat nodig is om op te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik geloof dat als je ze niet dezelfde kant als hoe ze zijn omgevallen zijn, weer omdraait.. hun ingewanden in de knoop raken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan ik me vergissen, maar ik zie bijna elke dag schapen in een weiland liggen. Als die dieren niet zelfstandig overeind zouden kunnen komen, zou de boer er een flinke taak bij hebben... Vraag me dan af hoe zo`n schaap het dan voor elkaar krijgt om met 4 poten omhoog te gaan liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schaap op z'n rug komt zonder hulp niet meer overeind, Conan.
Een schaap dat gewoon met de pootjes gevouwen ligt te rusten kan dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens in een programma over uitvindingen,gepresenteerd door André van Duin,iemand gezien die het schaap iets (ik weet niet meer wat) op zijn rug had gefabriceerd,waardoor het schaap heel gemakkelijk terug kon rollen.

Het beste antwoord

Volgens het strafrecht is dit niet strafbaar, maar je kunt er wel voor aansprakelijk gesteld worden via het civiele recht. Dit betekend dat de boer een schadevergoeding kan eisen voor 'vernieling' van zijn dier.

Strafrechtelijk is hiervoor geen vervolging mogelijk. Wanneer je zelf het schaap op zijn rug legt is het een ander verhaal, dan kan je wel vervolgt worden uiteraard.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik had het hierboven fout! Het is wel strafbaar om een hulpeloos dier niet te helpen:

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Artikel 36
3.Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Niet voldoen aan deze verplichting is een misdrijf, en wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Klopt het dan niet dat je verplicht bent om zowel mensen als dieren te helpen zoals hiervoor beweerd wordt? Jij zegt dus als ik het goed begrijp dat he als een onrechtmatige daad gezien kan worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt inderdaad, dit kan je vatten onder de onrechtmatige daad mits je als benadeelde aannemelijk kan maken dat de andere partij moest (kunnen) weten dat een schaap kan overlijden door op zijn rug te liggen. Als je dat niet weet, kan je ook niet schuldig zijn. Strafbaarheid van geen hulp verlenen aan mensen staat in artikel 450 strafrecht. Dieren worden hier niet genoemd, en nergens anders in het wetboek van strafrecht in deze zin. Art. 450: Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou lijkt het me geen sinecure om een schaap overeind te helpen als je niet weet wat je doet, zo'n beest zou nog wel eens in paniek kunnen raken, maar ik zou het zeker proberen als een dergelijke situatie zich voordoet. Weer wat geleerd, dankjewel.

Andere antwoorden (5)

Ja tuurlijk ben je dat verplicht!
Je moet eertse hulp bieden aan mens en DIER!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel zo dat je volgens de wet een dier in nood moet helpen, maar ik weet niet hoe deze wet precies gedefinieerd is, en bovendien vindt er niet echt handhaving plaats.
het is idd fataal voor een schaap als ze op haar rug blijft liggen, maar waarschuw liever de boer.
veel boeren stellen het niet op prijs, zeker als de schapen drachtig zijn, dat een vreemde de wei ingaat zodat ze op de vlucht slaan.
Rieneke1
14 jaar geleden
Al zou de wet het verbieden om te helpen zou ik nog het schaap helpen. Hoe haalt men in het hoofd om hier een straf op te leggen terwijl het de normaalste zaak van de wereld is. Waar zijn we mee bezig vraag ik me wel is af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar "wij"mee bezig zijn,weet ik niet,maar jij bent duidelijk bezig een vraag verkeerd te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo, ik vind het absurd dat er staat: "Is het strafbaar".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En verder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahha
Daar is volgens mij nog nooit een rechtszaak over gevoerd.
Maar als je langs een afgelegen weiland rijdt en er ligt een schaap op zijn rug,zet hem dan maar gewoon overeind.
De boer zal je er dankbaar voor zijn.
Je moet ze alleen rustig benaderen,zodat ze het niet op een massaal lopen zetten,en door of tegen de omheining gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 eef.
wij van de ambu zijn heel terughoudend andermans land op te stappen, maar nood breekt wet.
volgens mij kunnen bepaalde rassen (zoals texelaar) niet terugdraaien als ze op hun rug liggen, andere schapen die minder breed zijn hebben daar minder moeite mee.

vraagje: hoe achterhaal je waar de boer (eigenaar) woont van schapen die op een dijkhelling staan en je ziet geen boerderij in de omgeving?