kan een kat van 8jaar wennen aan een kitten ?

ik sinds vorige zondag een kitten van 6 weken gekregen, nu die andere kat van 8j komt sinds zondag niet meer beneden , leeft sinds dien op zolder .
komt dit nog goed ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
9 jaar geleden
6 weken? Was het teveel werk je eerst in te lezen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De moederpoes zal wel weer dood zijn gegaan Rieneke ;-) Vicky: je kitten is veel te jong en waarschijnlijk ben je ook veel te snel gegaan met de introductie. Eerst inlezen voor je begint ipv vragen stellen als het al te laat is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had je je deze vraag niet beter afgevraagd voor je de kitten in huis had gehaald? Dan had je geweten dat het niet zo'n goed idee was. Je kat heeft nu plots een indringer op haar territorium. Ik zou hem/haar uit deze lijdensweg verlossen en voor de kitten een nieuwe thuis zoeken. Als je kat namelijk alleen op zolder leeft kan ze onmogelijk aan haar eigen behoeften voldoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel mensen denk niet eerst na maar doen gelijk. Ik zou idd voor de kitten een ander huisje zoeken. Het is erg zielig dat jou oudere kat nu verbannen is naar boven. Voor een leuke kitten heb je binnen no time een leuk huis gevonden. Wel zo eerlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb wel nagedacht en zelfs met de dierenarts besproken , zijn niet zot e !!!
en uiteindelijk komt die oudere kat enkele keren per dag naar beneden !
ik vind sommige antwoorden best wel grof
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nagedacht? Dierenarts besproken? Tenzij het een flessenkitten was is zes weken dierenmishandeling. Een kitten leert nog tot 12-14 wk van alles van zijn moeder. Je haalt een kind van 12 toch ook niet weg bij de ouders omdat het alles al weet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kitten dan maar weer wegdoen vind ik om eerlijk te zijn ook weer zo wat. Ik weet niet of ik dat zelf zou kunnen, hoewel het na één week inderdaad nog wel kan. Ik zou kijken of ik de introductie rustig aan kon voortzetten. De katten leven u al gescheiden, dus je kunt alle adviezen die van toepassing zijn op de introductie van katten (geurtjes mengen, tegelijk voeren met deur of tralies er tussen, elkaars ruimte laten verkennen zonder dat de andere kat aanwezig is, etc.) gewoon gaan toepassen. Ik zou niet zeggen dat een kat die op de bovenverdieping leeft, per definitie ongelukkig is. Als hij de beschikking heeft tot de hele bovenverdieping, er genoeg verstopplekjes zijn inclusief in de hoogte en als hij genoeg aandacht krijgt, dan hoeft dat op zich geen ramp te zijn. Al is het natuurlijk wel sneu dat de oudere kat nu het idee heeft dat er een indringer in zijn territorium zit. Je moet dat zeker in de gaten houden, maar zolang je geen andere tekenen van stress ziet behalve dat hij weinig naar beneden komt, zou ik je aanraden om de introductie rustig voort te zetten. Google even en lees meer tips dan alleen die hier, er is echt veel meer over te vinden. Verder is de tip van Rieneke om er een wat ouder kitten bij te zetten ook heel goed: een oudere kat vindt zo'n stuiterbal vaak niet leuk dus heeft weinig zin in spelen zodat het kitten zich kan gaan vervelen, en een kitten dat steeds maar weer probeert een oudere kat zo ver te krijgen dat hij toch komt meespelen, wordt irritant voor de oudere kat. Daarbij is je kitten te jong uit het nest gehaald en mist zo de hele tweede socialisatieperiode waarin ze juist leren omgaan met andere katten. Een ouder kitten kan hem dat nog bijbrengen en dan kunnen ze ook hun energie en speelsheid aan elkaar kwijt zodat de oudere er minder 'last' van heeft. De vraag is alleen of jij wel drie katten wilt en kunt onderhouden. Tenslotte: die reacties waar jij op doelt, komen voort uit het feit dat er zowel hier op GV als elders heel vaak dezelfde soorten vragen langskomen. Zo komt het echt veel te vaak voor dat kittens te jong (soms al met 6 of 7 weken) uit het nest worden gehaald. Als je dan voor de tiende keer een vraag leest van zo iemand die daar nu mee in de problemen komt, moet je soms onwillekeurig zuchten. Ik betrap mijzelf daar ook wel eens op, niet alleen als het gaat over dit onderwerp trouwens. Het is dus niet tegen jou gericht en misschien is het ook niet altijd goed, maar je moet het wel zien in die context.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor een normaal antwoord @lies12
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"ik heb wel nagedacht " Als je er echt goed over had nagedacht dan zou ik denken dat je ook een oplossing had voorzien voor als het niet goed zou gaan zoals het nu blijkbaar ook uitdraait. "ik vind sommige antwoorden best wel grof" Akkoord, er zijn inderdaad redenen te bedenken waarom je de kitten op 6 weken al in huis moet halen, hoewel het in feite nog te vroeg is. Dus daar moet men je niet op aanvallen. Ik vind dat je in de eerste plaats aan het welzijn van je eerste kat moet denken. De kitten is ondertussen 7 weken en kan dus nog heel goed wennen aan een goede thuis. Persoonlijk vind ik daarom nu het beste moment om de kitten zo snel mogelijk van een nieuwe thuis te voorzien. De ergste periode is namelijk achter de rug. De komende 9 weken worden nog een erg belangrijk leerproces, best dat de kitten haar tweede socialisatieperiode in haar definitieve omgeving beleeft. "Ik zou niet zeggen dat een kat die op de bovenverdieping leeft, per definitie ongelukkig is. " Ik ga er vanuit dat een zolder meestal uit 1 ruimte bestaat en hoe groot deze ook mag zijn, een kat kan hier dus bijna ten allen tijde het volledige overzicht bewaren. Ze heeft dus geen plekken op haar territorium waarvan ze niet weet wat er gaande is. Dit staat haar natuurlijke nieuwsgierigheid in de weg. Vandaar lijkt het mij toch niet zo'n gezonde situatie voor een kat. Als de zolder uit meerdere kamers bestaat is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar meestal is dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk Daki, ik heb de vraag wel gelezen maar om de één of andere reden 'zolder' onthouden als 'bovenverdieping' bij het reageren hierop. Als dat inderdaad alleen een vrij kleine ruimte is, is het territorium wel heel drastisch verkleind door deze 'indringer' (in de ogen van de kat dan). En misschien heb je ook wel gelijk dat het beter zou zijn om nu het kitten te herplaatsen, maar ik begrijp dat dat een moeilijke beslissing kan zijn en zonder de situatie beter te kennen weet ik niet of dat mijn eerste advies zou zijn. Ik ga er vanuit dat VS allereerst beide katten wil houden en wil dat ze goed met elkaar om gaan, en hoewel je niet weet hoe de verdere introductie gaat verlopen (dus dat is zeker een risico!) zijn er zeker nog wel dingen die je kunt doen om dat te bevorderen.

Antwoorden (2)

Dat hangt van het karakter van de kat af. Ik zou bij mijn ene kat geen kitten zetten, omdat die weg zou kruipen van het wilde en onverwachte gedrag van een kitten. Bij mijn andere kat (ze zijn allebei 9) zou het prima kunnen, die is zelf zo speels als een deur en vindt het waarschijnlijk alleen maar leuk. Nadat ze gewend zijn, natuurlijk. Maar 6 weken is extreem vroeg, eigenlijk moeten ze minimaal 8 a 9 weken oud zijn, bij voorkeur 12. Tenzij het een fleskitten is, dan zijn ze toch al weg bij moeder. In beide gevallen is je kitten niet erg goed gesocialiseerd, wat het omgaan met een andere kat moeilijker kan maken.

Maar een week is nog niet zo lang. Geef ze de tijd om aan elkaar te wennen. Het beste is altijd een kitten of welke nieuwe kat dan ook introduceren in een aparte kamer van het huis, zodat je andere kat niet het idee krijgt verdreven te zijn van zijn/haar territorium. Dan kun je ze langzaam aan elkaar laten wennen, elkaars geurtjes eerst laten ruiken, dan een keer kennis laten maken door de deur heen (lees: onder de deur door, en snuffelen) en uiteindelijk de deur een keer op een kier zetten. Het kan ook goed gaan als je ze direct bij elkaar zet, alleen is dat moeilijk te voorspellen.

Zorg er in elk geval voor dat je andere kat voldoende aandacht krijgt en genoeg verstopplekjes heeft, ook beneden. Je zou je kitten regelmatig in een andere ruimte kunnen zetten en je kat naar beneden brengen zodat ze elkaar niet tegenkomen, maar ze wel elkaars geur leren kennen. Je kitten kent de geur van de kat al, maar andersom zal dat minder zijn als hij zich op zolder verscholen houdt. Als je dit een paar keer doet kun je zodra je kat zich op zijn gemak lijkt te gaan voelen in de ruimte waar de geur van het kitten hangt, je kitten er voorzichtig bij zetten. Bijvoorbeeld eerst achter de deur, of elk aan één kant van de kamer.

Zorg er in elk geval voor dat als je ze bij elkaar in dezelfde ruimte zet, er genoeg ruimte is om weg te kruipen, ook de hoogte in. Je kat zal misschien vanaf een hoge en veilige plaats alles willen overzien voor hij daadwerkelijk kennis gaat maken.

Of het echt 'goed komt' is niet te zeggen. Je bent schijnbaar wat abrupt geweest in je introductie van het kitten, maar soms gaan introducties toch in één keer goed. Sommige katten blazen een paar dagen tegen elkaar en liggen daarna voortaan samen in één mand, anderen tolereren elkaar zolang ze elkaars ruimte respecteren, weer anderen blijven vijandig tegen elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker, maar dat ligt er aan of jouw kat dat wil. Ik heb een oude kater van 14, die eerder van mijn ex was, en volgens hem echt geen andere katten kon verdragen. Hij is 12 jaar alleen op het erf geweest. Na de scheiding heb ik de kat meegenomen, en op het erf waar wij toen kwamen dienden zich spontaan een moederpoes met kitten aan. Hij was eerst wat afstandelijk maar accepteerde ze verder zonder moeite. De familie heeft zich inmiddels uitgebreid, en we maken nu dagelijks foto's van hem oude tussen de kittens, die hij keurig opvoed. Van andere katten weet ik dat ze van schrik de benen nemen, sommigen houden zich een poos verscholen en komen dan alsnog weer naar huis. Het is tamelijk onvoorspelbaar, of de chemie van de katten overeenkomt.
Wat ik met paarden vaak doen, die op de wei niet met elkaar kunnen, is ze meenemen op de trailer naar een voor beiden onbekende omgeving. Je ziet dan het effect van: goddank, jij komt me tenminste bekend voor, met meestal als resultaat dat ze op de terugweg veel betere vrienden zijn, en binnen de omheining niet meer vechten. Misschien werkt zoiets ook voor katten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, zoiets werkt beslist niet voor katten.
Katten zijn geen kuddedieren, en bovendien erg territoriaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij beschrijft is een heel andere situatie. De kat was ten eerste niet van jou en de ontmoeting met andere katten gebeurde niet op het eigen territorium. Dus de katten waren geen indringers op zijn territorium en het waren ook geen concurrenten waar hij z'n baasje mee moest delen. En ook dat laatste 'het baasje' is soms veel belangrijker voor een kat dan bijv. het territorium op zich.