Kan een hond wennen aan chocolade zodat hij immuun word tegen mogelijke gifstoffen?

Als eerste: NEE, ik wil dit niet uitproberen, de vraag heeft een andere reden.

Iemand die ik ken heeft jaren lang steeds chocolade gevoerd aan de hond. Want het was zo "zielig" als de baas iets lekkers had en de hond niet. Dus chocolade reep, brood met hagelslag, chocotof, chocolade vla, etc etc.

De hond heeft gelukkig nooit iets gehad en hij heeft ECHT veel van die rommel op. Toen ik tegen de eigenaar zei dat chocolade mogelijk dodelijk kon zijn was het antwoord "nee hoor, hij heeft nooit iets."

Bewijs tonen werkt niet, want de vorige hond had niets, en de twee honden daarvoor ook niet.

En nu doen ze het bij de nieuwe hond (puppy 10 weken) ook weer...

9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hond heeft vroeger ook eens per ongeluk de grootste reep chocola die je maar kunt bedenken in 1x opgegeten. Uit een tas gestolen. Hij heeft er nooit last van gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Chocolade kan voor honden en paarden echter dodelijk zijn, omdat hun metabolisme theobromine niet kan omzetten. Als honden chocolade eten, blijft de theobromine 20 uur in het bloed circuleren. Het kan epileptische aanvallen, hartinfarcten, interne bloedingen, en ten slotte de dood veroorzaken. Milde verschijnselen zijn: rillen, krampen, verhoogde hartslag, braken en diarree. Als een hond chocolade eet, breng hem dan naar de dierenarts. Het geven van zout om de hond te laten braken is geen goede oplossing omdat de hond kan overlijden ten gevolge van een zoutvergiftiging. Een hond van 10 kilo kan van 12,5 gram pure chocolade al verschijnselen krijgen. Van melkchocolade moet een hond 10 keer zoveel eten om de gevolgen te ervaren.(wikipedia)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij was het inderdaad wel melkchocolade. Maar de dierenarts was ook verbaasd (was uiteraard meteen naar de dierenarts gerend :P)
Ik zou er inderdaad niet mee gaan experimenteren. Waarom zou het het zielig zijn als de hond niets krijgt terwijl je zelf iets aan het eten bent. In een roedel gaat dat toch ook zo? De roedelleider eet eerst, en de rest mag later, als er nog wat over is.

Het beste antwoord

Chocolade bevat alkanoïden en die zijn giftig. Het hangt van het gewicht van de hond af hoeveel hij er kan afbreken in zijn lijf, maar het is gevaarlijk spul. Alkanoïden zijn voor de mens ook gev aarlijk maar wij mensen kunnen het binnen kleine doses goed afbreken. Maar voor honden ligt dat anders. En je kunt je hond er ook niet aan "wennen".
Wie uit "liefde"zijn hond wenst te vergiftigen, lijkt mij raar. Er is wel hondenchocolade te koop, maar dat is heel iets anders dan chocolademuisjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als die mensen dan toch persé hun honden chocola willen geven, dan raad ik ze ten zeerste aan om dan 100% WITTE chocola te geven, want daar zit geen cacao in en is het eigenlijk ook geen chocola en daar zitten géén giftige ingrediënten in die slecht/dodelijk zijn voor een hond. Dan hebben ze toch het gevoel dat hun hond chocola krijgt omdat het ander zo zielig zou zijn als hun hond zou worden overgeslagen...alsof er niks anders bestaat wat ze kunnen geven als zij chocola zitten te eten. Sorry, maar ik zit me te ergeren aan zulke hondeneigenaars. Witte chocola is veel te vet en ook geen voeding voor een hond,maar dat is dan toch stukken veiliger dan echte chocola. Hoe meer cacao erin zit, hoe meer gifstoffen er in zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het inderdaad mogelijk is dat een hond chocolade eet. Ik weet mensen die een Keeshond hadden die in zijn leven ook echt kilo's chocolade op heeft. In eerste instantie was bij zijn baasjes niet bekend dat chocolade dodelijk kon zijn voor honden, maar na twaalf jaar dachten ze niet dat hij er nog iets van zou krijgen. Dus patroon niet veranderd. Uiteindelijk is de hond zestien jaar geworden, toch een behoorlijke leeftijd voor zo'n hond, dacht ik zo.

Kenners hebben mij uitgelegd dat de gevoeligheid voor chocolade per hondenras verschilt. De nieren van de ene hondensoort kunnen dit nu eenmaal beter verwerken dan de andere.

Ik ben dus van mening dat het inderdaad KAN, maar dat dit niet wil zeggen dat je dit kunt uitproberen. Gelukkig schrijf je dat je dat ook niet van plan bent! :)