Zou je een stuk grond van de gemeente over kunnen kopen?

Tegenover mijn huis ligt een groot veld wat leeg staat alleen maar gras. Het is van de gemeente
Ik zou het heel graag willen overkopen alleen op de site staat niet dat het te koop is maar kun je het dan toch kopen of huren hoe werkt dat ?
Want ik wil graag een paard aanschaffen en op dat stuk grond laten grazen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vragen kan altijd, het ligt aan bepaalde zaken of de gemeente akkoord gaat, bijvoorbeeld het bestemmingsplan.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, als je het hebt gekocht, is het niet meteen ook zeker dat je het mag gebruiken om je paard op te laten grazen. Ik zou van tevoren, dus vóór de aankoop, nagaan of dat mag.
tinus1969
9 jaar geleden
NL of BE? Waar wordt het veld nu voor gebruikt? De kans dat de gemeente dit veld wil verkopen is ongeveer nul. De kans dat het verhuurd kan worden is iets groter, maar dan moet dat veld geen openbare bestemming hebben.
Antoni
9 jaar geleden
Gemeenten verkopen en kopen voortdurend stukken grond. Waarom denk je dat de gemeente dit veld niet wil verkopen, tinus1969?

Antwoorden (1)

In principe kan je een stuk grond kopen van wie dan ook, de gemeente mag uiteraard zelf grond kopen en verkopen. Dus ja, het is in theorie mogelijk een stuk grond te kopen.

Vervolgens is de vraag wat je met dat stukje grond mag doen. Daar gaat ook de gemeente (en provincie in mindere mate) over, ook al is het jouw grond. In het bestemmingsplan moet staan wat er met dat stukje grond mag. Als het stukje grond is aangewezen als winkelgebied bijvoorbeeld mag je daar niet zomaar een paard over laten grazen. Verder kunnen omwonenden en etc. ook bezwaar maken als het de gemeente besluit dat jij je paard daar mag laten grazen. De prijs van het stuk grond hangt onder andere af van wat er met die grond mag. Als het aangewezen is als woongebied, wordt het heel duur, als het landbouwgrond is zal het een stuk goedkoper zijn. Hetzelfde verhaal gaat op voor het pachten (soort huren) van grond. Weet je overigens zeker dat de grond van de gemeente is? Misschien is het al in handen van een particuliere koper.

Als je de eigenaar hebt achterhaald (waarschijnlijk dus de gemeente), kan je daarmee contact opnemen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Vervolgens moet je kijken naar het bestemmingsplan en etc. Het kopen van een stuk grond zorgt er echt niet voor dat je er mag doen wat je ermee wilt. Het is nogal een gedoe.