Hoeveel mag onze kat te eten hebben qua Cachets en brokken?

Het verhaal:
We hebben zojuist een kat aangeschaft en we waren dom genoeg helemaal vergeten hoeveel een kat nou eigenlijk mag eten.
En dan bedoel ik niet alleen qua brokjes maar ook Cachet met saus en zonder saus? Me ouders geven hem namelijk onbeperkt eten en weten dat dit niet goed is maar we weten op dit moment niet beter.

Concreet de vraag:
Hoeveel heeft onze kat te eten nodig? Hoeveel gram brokjes en hoeveel en hoe vaak per week bakjes Cachet met en zonder saus?
En als zij eenmaal ouder word, hoeveel gaat het nou eigenlijk vooruit qua voedsel?

De kat is tussen de 1 en 1,5 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het is het beste een kat onbeperkt te eten te geven.
Katten eten tussen de 15 en 20 keer per dag, dus bijvoorbeeld 2 maal daags eten geven is geen goed idee.
Na een uur of drie is de maag weer helemaal leeg, dus de kat heeft dan een groot deel van de dag honger.
Honger geeft stress, en stress kan ervoor zorgen dat de kat zich overeet.
Wordt de kat te dik, of schrokt hij teveel, dan zijn er andere oplossingen mogelijk, zoals het voer aanbieden in voerpuzzels.

Het voer wat je noemt ken ik niet, maar bedenk dat katten obligate vleeseters zijn.
Veel kattenvoer is door het hoge gehalte aan granen beter geschikt als konijnenvoer.
Laat je bij een dierenspeciaalzaak eens goed voorlichten, en geef je kat voer met een hoog vleesgehalte, en zo min mogelijk granen.
Je kat zal dan niet snel te dik worden.
Ter afwisseling zou je hem ook eens wat rauw voer kunnen geven, of kompleet vers voer zoals carnibest.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Ik zie je vaak antwoorden op mijn vragen en je hebt vaak tot bijna altijd gelijk! Heel erg bedankt nogmaals!
Rieneke1
9 jaar geleden
Graag gedaan Funburb!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus! +
meestal is een bak brokken waar hij/zij altijd bij kan(en het liefst vol is) voldoende. Daarnaast ook gewoon water(gekookt(koud) kan ook, omdat daar minder kalk in zit). Daarnaast hebben blikvoer en melk vaak geen positief effect. Melk is slecht voor de darmen en blikvoer slecht voor het gebit. Brokken is ook beter voor het gebit, omdat het harder is.