Sinds ik niks meer aan mijn aquarium doe, gaan er geen vissen meer dood. Hoe kan dat?

Ik heb een aquarium. Volgens de winkel moest ik om de week 1/3 van het water verversen. Dit deed ik altijd braaf, maar steeds ging er een vis dood. Toen was mijn plan om er niets meer aan te doen totdat alle vissen dood gingen, maar sinds ik er niets meer aan doe blijven alle vissen leven. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Dat verversen van het water is prima.
Maar aquariumwater heeft een bepaalde tijd nodig voordat het optimaal is geworden.
Pas als de planten goed groeien en de bak vol begint te raken, is het aquarium in balans.
Dan de vissen.
De meeste vissen die in de verkoop komen, zitten zwaar onder de medicijnen.
Dat is na verloop van tijd uitgewerkt en worden de vissen alsnog ziek en gaan dood.
Alle vissen zijn dragers van verschillende ziekten en parasieten.
Door het vervoer raken ze in de stress, daardoor is hun weerstand minder en worden dan alsnog ziek.
Dus is het logisch dat na verloop van tijd alle zwakke vissen dood gegaan zijn, het heeft dus niets te maken met water verversen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een aquarium is het heel simpel:

Niets doen is slecht, maar iets verkeerds doen is nog veel slechter. En daar wringt bij jou het schoentje.

Er zijn tal van zaken te bedenken waar het mis kan gaan.

Stel bijvoorbeeld dat je in de loop van de week niets doet. Door de nitrificatie in het filter zuurt het water langzaam aan.

Als je dan bijvoorbeeld eerst het filter volledig verschoont (wat je NOOIT mag doen!) vindt er geen nitrificatie meer plaats en hoopt het giftig ammoniak zich op. Maar omdat het water werd aangezuurt reageert dit tot 'onschadelijk' ammonium.

Als je nu natuurlijk een deel ververst met water met een hogere pH zet dit 'onschadelijk' ammonium zich weer om in ammoniak. Kortom: doordat je vanalles verkeerd doet vergiftig je je vissen met de waterverversing ipv voor een beter evenwicht in het aquarium te zorgen (wat het doel van een waterverversing zou moeten zijn!).

Daarom: voordat je water ververst meet je best je waterwaarden. Dan kan je a.d.h.v. die waarden bepalen hoeveel je gaat verversen en wat je voor en na de verversing nog allemaal extra moet doen om dit proces goed te laten verlopen. Het filter verschoon je regelmatig maar nooit alle filtermedia tegelijk! Telkens slechts een deel verschonen en dit door het uit te spoelen in oud aquariumwater. En beter ook niet op dezelfde dag dan de waterverversing maar laat daar minstens een dag tussen.

Verder laat je je gewoon leiden door de waterwaarden. Die vertellen genoeg. Zo zou je bijvoorbeeld het leidingwater kunnen aanzuren met eikenextract alvorens er het aquariumwater mee te verversen. Ook dat zijn aandachtspunten, dus meet ook de waterwaarden van je leidingwater eens!

Kortom: lees je eens goed in over het aquariumgebeuren!