Hoi ik heb daarstraks, om half 5 twee sluierstaarten gekocht , maar ze zwemmen nu op hun zij wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ivana
9 jaar geleden
Heb je ze volgens voorschrift behandeld of direct zomaar in je aquarium gedropt?

Antwoorden (3)

Op deze website http://dierenartsdelaak.nl/vogel-en-bijzonder-dier/sluierstaart/ staat deze informatie met verschillende behandelingen:

Zwemblaas

◾Bij sluierstaarten wordt regelmatig een afwijking gezien waarbij de vissen, soms al langere tijd, op hun rug of zij zwemmen.
◾Sluierstaarten en black molly’s kunnen een probleem hebben met de zwemblaas, deze raakt overvuld. Het gevolg is dat deze vissen afwijkend gaan zwemmen.
◾De zwemblaas zorgt voor het drijfvermogen van de sluierstaart.
◾De oorzaak van de overvulde zwemblaas is deels de lichaamsbouw van de vis zelf, te veel lucht happen aan de oppervlakte en ziektes van de zwemblaas of het maagdarmstelsel.

Voorkomen van zwemblaasproblemen bij sluierstaart goudvissen

◾Geef voer dat naar de bodem zinkt.
◾Ververs nooit al het water van het aquarium in één keer; vervang iedere 2 weken maximaal de helft van het water.

Behandeling | Therapie van overvulde zwemblaas bij vissen

Er zijn meerdere behandelingen mogelijk, deze mogen niet gelijktijdig worden toegepast. Geef de (goud)vis minimaal 2 weken de tijd om aan een behandeling te wennen.

◾De vis moet 2 weken in een oplossing van 3 gram NaCl (keukenzout, zonder Jodium) per liter water zwemmen.
◾Geef voer dat naar de bodem zinkt.
◾Voor enkele gekookte, ontvelde en geplette erwten.
◾Laat de vis 5 dagen vasten.
◾Verhoog de temperatuur van het water, door 5 dagen lang de watertemperatuur met 1 graad te laten stijgen.
◾Watertherapie: zet de sluierstaart apart in een bak met ondiep water, zodat hij juist onder waterniveau is, houd de vis hier 5 dagen in. Vul daarna iedere dag het water een beetje aan, totdat de vis weer vrij rond zwemt.
◾Treedt er geen verbetering op dan kan een dierenarts die gespecialiseerd is in vissen enkele kwartssteentjes in de buikholte inbrengen, waardoor de vis weer in evenwicht kan zwemmen.
9 jaar geleden
Zoals elk dier kunnen ook vissen ziek worden. Het meest voorkomende probleem bij sluierstaarten is echter de zwemblaas. Door de kweek zijn ze zo misvormd gemaakt. Door die misvorming komt het jammer genoeg vaak voor dat er sluierstaarten zijn waarbij de zwemblaas niet recht in het lichaam zit. Deze sluierstaarten zwemmen scheef of drijven zelfs. In de korrels die men voert zit een stofje wat gas in de darmen veroorzaakt. Er zijn vele sluiers die allergisch voor dit stofje zijn en dus gaan drijven. Om er achter te komen waarom je sluier drijft kan je het best deze volgorde hanteren:
Kook wat erwten een wortel en een aardappel. Haal de schilletjes van de erwtjes en pureer alles. Als het is afgekoeld voer je dit aan je sluier met de hand. Gooi het niet zo in het aquarium want het lost snel op en vervuilt heel erg. Doe dit een ruime week. Als de sluier hierna weer normaal zwemt is hij dus allergisch voor het voer en moet je de voeding met dat product staken. Drijft de sluier hierna nog dan ligt het aan de zwemblaas.
Zwemblaas problemen aanpakken is erg moeilijk en tijd rovend. Er zijn verschillende methoden. De meest bekende is de laagwaterstand. Je neemt een grote emmer of speciekuip en vult die met water dat de vis nog net onder het water ligt. Elke dag verhoog je de waterstand met 1 cm tot de emmer vol is. Zo krijgt de vis een kans om zijn zwemblaas opnieuw te kalibreren. Veel mensen vinden dit zielig voor de vis en dat is het natuurlijk ook maar om de vis te laten drijven is nog erger. Als de vis te lang drijft zal hij vergroeien.

Tekst komt van: http://sluierstaart-info.blogspot.nl/2010/01/basis-info-over-het-houden-van.html

Succes ermee! Ik hoop dat het goed komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze vissen worden vaak in het verre buitenland gekweekt, komen stijf onder de medicijnen hier in ons land aan.
Gaan naar de groothandel en komen in ander water ( stress)
Gaan van de groothandel naar de winkel en komen weer in ander water ( stress)
Moeten weer worden geschept en vervoerd en komen nogmaals in ander water( stress)
Ondertussen zijn de medicijnen uitgewerkt en worden ze door de stress vatbaar voor allerlei ziekte en parasieten.

Maar wat nu te doen.
Test je water of alles goed is, of laat het even testen.
Is er voldoende zuurstof in het water en zijn ze correct vervoerd.
Ververs direct een derde van het water, soms knappen ze er heel erg van op.