Hoe maak je een simpele mini vijver met vissen?

Ik heb al een speciale vijverbak een kleine maar zou ik deze ingraven of zou ik hem ergens anders zetten en wat moet ik doen als ik er vissen in wil zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Hoe kleiner de vijver, hoe minder de mogelijkheden.
Hoe groter de vijver, hoe makkelijker de vijver in onderhoud is.
Een vijver is een stilstaande hoeveelheid water, waar planten in kunnen groeien , zowel onder, als boven water.
Vooral de onderwaterplanten ( zuurstof planten)
Het water moet van een bepaalde samenstelling zijn, b.v de zuurgraad ( PH ) de hardheid ( GH ) en het nitriet en nitraat gehalte.
Dat zijn vaak de belangrijkste, er zijn er meer, maar is even nog niet van belang.
Door de hoeveelheid zonlicht, de waterplanten, de juiste bacteriën en de watersamenstelling, moeten er voor zorgen dat het water glashelder is, met een weelderige plantengroei.
In dat water leven ook allerlei diertjes, zoals watervlooien, muggenlarven enz.
Al deze diertjes hebben een functie in dat water.

Nu komen de vissen.
Die kunnen we weer verdelen in 3 groepen.
1 zeer sterk vervuilende vissen, zoals karpers en goudvissen.
2 weinig vervuilende vissen, zoals de goedwinden en de rozetten.
3 niet vervuilende vissen, zoals de goudelritz

Voor een kleine vijver zijn de vissen bij 1 niet geschikt, bij 2 alleen de kleiner blijvende rozette en voor 3 zijn de goudelritzen zeer geschikt.

Door het plaatsen van een pomp en een goede biologische filter, kunnen ook vervuilende vissen in een kleine vijver gehouden worden, echter het zijn vaak planteneters, die slopen het hele vijvertje.
Ook een kleine vijver moet minstens 60 cm. ( liever 70) diep zijn, met oog op de winter.
Een plaats in de zon, is prima en laat je niet gek maken door veel verkeerde informatie, vooral over algen is er veel onzin te lezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij 1 altijd een filter nodig, bij 2 geen filter nodig, mits er niet te veel vissen zijn, bij 3 geen filter nodig, die vissen kunnen zelfs in een emmer water in leven blijven.
Er bestaan zeer veel soorten vissen, heb er maar enkele genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kan maar één plus geven, maar dit is een juist en volledig antwoord.
Ivana
9 jaar geleden
Mooi antwoord weer! Hier heeft iedereen wat aan, zelfs als je helemaal geen vissen wilt. Ik bedoel te zeggen, dat jij altijd zo rustig alles uitlegt en dan heeft iedereen weer wat geleerd. ;)
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank jullie, maar ja het is mijn vak ( een van ) hoef dus niets op te zoeken en op GV heb ik leren typen.
Maar mijn belangrijkste motivatie is de strijd aan te gaan met een vracht vol totaal verkeerde informatie op vijvergebied.
Er bestaat zoveel onzin.
Volgens sommige vijverboeken, gooi je maar een paar takjes zuurstofplanten in een plas water en de vissen kunnen er direct in.
Maar ook dat goudvissen zeer geschikt zijn voor de vijver, ja dat zijn ze ook wel, maar maken het water wel vies en groen, maar daar hebben ze dan weer chemisch spul voor.
Pakt dat verkeerd uit, omdat bijna geen mens de inhoud van een vijver kan uitrekenen, dan gaan ook de vissen dood enz. enz.

Andere antwoorden (1)

Wat versta je onder een mini-vijver? Hoe klein is de vijverbak? Sommige vissen zijn geschikt voor 'kleine vijvers' maar daarmee wordt dan wel iets anders bedoeld dan bijvoorbeeld een halve houten regenton als 'mini-vijver'.
Als je mini-vijver echt kleiner dan een meter is, zou ik er geen vissen in doen. Ook afhankelijk van de vorm en diepte van de bak natuurlijk. In elk geval zorgen voor voldoende zuurstofplanten.
Ingraven heeft het voordeel dat het water constanter van temperatuur blijft, vooral in de winter. Het nadeel kan zijn dat je vijvertje al snel wordt bevolkt door kikkers uit de buurt (ook leuk!) of dat katten je visjes eruit jatten.
Beste plaats is halfschaduw, dus wel voldoende licht maar niet de hele dag in de felle zon. Zeker een kleine en niet te diepe vijver wordt in de zon binnen een dag zo warm dat je vissen dat niet leuk vinden. Heb je veel beplanting in de vijver, dan kan dat ook al voor schaduw op en onder water zorgen. Ook mooi is een struikje ernaast die een beetje licht doorlaat, zodat je van die bewegende zonnevlekjes op het water krijgt.