Kunnen honden ook (net als katten) leren om in de hondenbak te poepen?

Dat zou een heleboel schelen aan de overlast van hondenpoep op straat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Ja, maar het is veel lastiger om een hond zindelijk te maken dan bv een kat.

Je moet er wel echt geduld voor hebben, en het is eigenlijk alleen geschikt voor kleine hondjes zoals de chihuahua of het vlinderhondje...
Grotere honden hebben ook meer beweging nodig... die laat je niet alleen uit om hun behoefte te doen, maar ook voor hun beweging.

Ik heb zelf een vinderhondreutje, die zindelijk is op de bak.
Bij reutjes moet je wel een dichte zijkant maken... ze gaan als ze volwassen zijn staand plassen. En zo'n schotje is erg aantrekkelijk om tegenaan te plassen. Zonder dicht schotje in de bak gaan ze keurig in de bak staan en gaat de plas keurig met een boogje ernaast.

Maar om hondenpoepoverlast op straat te voorkomen is dit geen oplossing... Ik pleit liever voor geasfalteerde hondentoiletten met open putdeksels in een goot. Als alle hondeneigenaren hun hond op die plaatsen leren poepen, en vervolgens de drollen in de put schuiven, zodat ze rechtstreeks in het riool komen, ben je van alle poepoverlast af... een soort honden toiletten dus... en dan regelmatig even de hogedrukspuit erop natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ja hoor, Martin Gauss had daar ooit eens een programma over gemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, maar dan is de vraag wil je dat. Een hoopje van een hond kan een behoorlijke geur in je huis brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van katten ruiken ook niet naar chanel nr 5...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar een hond is erger, hoewel het dier opzich weer honderd keer leuker is als een kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar niet naar kattepoep! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn schoonmoeder als die langs is geweest op het toilet en die heeft een poes.
Zou niet best zijn, dan worden alle baasjes zo dik wegens gebrek aan lichaamsbeweging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij dat een verbetering vindt,het kan wel ,een hond heeft verstand als een kind van 3 jaar ,die kun je ook alles leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kun je honden leren. Het probleem alleen is, dat je een enorme hondenbak nodig hebt en heel veel grind/zand. Bovendien heeft de hond lichaamsbeweging nodig, dus uitlaten zul je toch moeten doen.

Er zijn oude mensen met hele kleine honden die het gewoon in de kattenbak doen.

Beter is om je hond te leren in de bosjes of op een hondentoilet te poepen i.p.v. op de stoep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het kan inderdaad.
Een kennis van me heeft een Jack Russel en die gaat ook op de kattebak.
Maar met een grote hond heb je wel een behoorlijk grote bak nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze hond - is al lang ontslapen, heengegaan, ter ziele etc. - deed zijn behoefte heel vaak op een voor hem gereserveerde plek in de tuin.
Dat kan best. Heeft niemand anders er last van.
Moet je er zelf opruimen. Net als wanneer die ergens buiten poept waar het niet hoort.

Natuurlijk gingen we vaak met het beest wandelen, het was een boerenfox, die hebben veel beweging nodig.

In een bak kan ook, als je geen tuin hebt. Dan ruim je het meteen daarna op, net als je ook moet doen als ie op de stoep poept.

Helaas mogen katten vrij rondlopen buiten en dus overal hun behoeften doen en honden mogen alleen aangelijnd buiten. Dus zou je zeggen is er meer reden om je hond te leren poepen op een bak ofzo.

Het antwoord = ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al eens eerder verteld over mijn 'hondenbak' - ik had twee kuvasz (formaat Pyreneese Berghond, van Belle et Sébastien). Mijn hondentoilet was een uithoek in de tuin - het verste weg van waar we zaten te ontbijten. Hij was 1 bij 2 m, 30 cm grintlaag. En het werkte als een tierelier : even dagelijks poepscheppen, en de regen waste het regelmatig schoon.
Natuurlijk waren we elke dag minstens 2 uur aan het strand of in de duinen, nog afgezien van de ochtend- en late avond wandeling, maar dat spreekt vanzelf...

Bij het hondenstrand in Noordwijk (helemaal aan het einde van de Astrid Boulevard) is bij de afgang naar het strand aan elke paal een poepschepje opgehangen, dus ook de (onvermijdelijke...) ontlasting van de opwinding van het naar het strand gaan, kon heel gemakkelijk opgeruimd worden.

Verder natuurlijk altijd poepzakjes in je broekzak meenemen : hele kleine moeite (hoewel : ze kónden er af en toe wat van, ondanks het superhoogwaardige voer, dat ze kregen, waardoor de ontlastinghoeveelheid aanzienlijk minder is dan bij supermarktvoer, omdat hun lichaam het optimaal benutte).

Dus ja, hoor, een hondentoilet is een perfecte oplossing...en je kunt nog eens een keertje uitslapen op zondagmorgen, als ze getoiletteerd hadden ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijker om een baasje het aan te leren om je hond gewoon op de aangegeven plekken uit te laten.
Dat is namelijk al een grote hondenuitlaatbak... ze moeten wel even worden gestuurd door hun baasje.
Aangezien een hond daar niets aan kan doen.
En een hondebak binnen? Dat arme beestje heeft zijn beweging nodig anders zou hij nooit meer buiten komen ben ik bang ( uitzondingen zeker daargelaten, maar helaas is niet iedereen zo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn zus is gehandicapt en heeft sinds kort een klein hondje en die gaat op de kattenbak zijn poepje doen en voor de rest ishet beestje heel gelukig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan.
Maar ik denk dat als dat gebruikelijk wordt, dat meer problemen veroorzaakt dan oplost. Veel honden worden te weinig uitgelaten, krijgen te weinig beweging. Als mensen ze niet meer uit hoeven te laten voor het poepen, is er een goede kans dat ze nog minder beweging krijgen. Wat heel slecht is voor de welzijn van de hond, dus ik vind dat niet opwegen tegen het voordeel van minder hondenpoep op straat.
Zoals iemand al zei, zorgen dat mensen hun hond niet overal laten poepen, maar op bepaalde uitlaatplaatsen, is een beter idee.

Bij een eerdere GV vraag over waarom katten afhankelijker van mensen zijn dan honden, oid, vertelde iemand mij trouwens dat het voor honden heel natuurlijk is om hun eigen territorium te bevuilen, en je dus de hond een gedrag aanleert dat tegen zijn eigen natuur ingaat. Ik heb me daar verder niet in verdiept, dus geen idee of dat zo is, maar als wel, dan is dat wel iets om rekening mee te houden.

Toegevoegd na 3 uur:
"dat het voor honden heel ONnatuurlijk is om hun eigen territorium te bevuilen" bedoelde ik natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
....om hun eigen territorium NIET te bevuilen.
Je bent het woordje " niet" vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk de letters 'on' bij het woord 'natuurlijk', maar dat komt op hetzelfde neer. Dankjewel voor het opletten!
Je kunt een hond prima leren om op een bepaalde plek zijn behoefte te doen. Hij doet minder moeilijk over de soort kattenbakvulling dan de meeste katten, dus u kunt gerust oude kranten, papiersnippers of zand gebruiken. Als u een keuze hebt gemaakt, blijf die dan wel gebruiken, zodat de hond daaraan went. In het begin is het handig de bak niet te snel te verschonen omdat honden de neiging hebben om terug te gaan naar de plek waar ze eerder hun behoefte hebben gedaan. Om dezelfde reden is het wel belangrijk om bijvoorbeeld het tapijt goed schoon te maken als hij per ongeluk daar geplast heeft, om te voorkomen dat hij het nogmaals doet op die plek.
Het belangrijkste is dat u geduldig bent en consistent. Houdt een vast schema aan van voeren, spelen, wandelen en slapen. Hierdoor zal uw hond ook op vaste tijden gaan poepen en plassen. Onthoudt de tijden waarop hij normaal gesproken moet plassen of poepen: na het eten, na het slapen en bij puppies ongeveer elke 20-30 minuten als ze wakker zijn en spelen. Let op signalen waarmee uw hond aangeeft dat hij moet plassen, zoals snuffelen en rondjes lopen en zet hem dan op de bak. Prijs hem als hij daar plast of poept.
Het duurt soms een tijdje, maar met veel geduld lukt het meestal wel om de hond te leren op de bak te gaan. Denk er wel aan dat het geen vervanging is van de wandeling, maar een aanvulling daarop. Hij heeft nog steeds elke dag beweging en frisse lucht nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is absoluut tegen de natuur van een hond om binnenshuis zijn behoefte te doen. Of dat nou op een bak is of niet, dat doet er niet toe. Honden bevuilen hun eigen territorium niet. Doen ze dat wel, dan zijn ze of in een hondenfokkerij geboren en hebben het gedrag van hun moeder overgenomen, of ze worden daartoe gedwongen door de huidige eigenaar.

Dit is, als je het scherp wil stellen, de hond iets aanleren, waartoe hij volgens zijn natuur niet in staat moet worden geacht en waarvan hij dus verward raakt.

Als je je eigen tuin daarvoor gebruikt, moet het een grote tuin zijn, maar dan nog is het op (voor de hond) eigen terrein.

Een hoop mensen zullen dit tegennatuurlijke gedrag van hun hond vragen. Het is echter absoluut uit den boze. Doe je het toch, dan heb je van "de hond" weinig kennis.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens: je kunt buiten alles gewoon opruimen hoor! Altijd plastic boterhamzakjes meenemen. Niemand zal je raar aankijken als je even bukt om het op te nemen.
Ivana
14 jaar geleden
jaaaren gelden had je een slogan:

"In de goot, elke baas kan het elke hond leren"

niks binnenshuis of minder lichaamsbeweging, gewoon leren aan de kant van de weg te poepen, en in de goot laten vallen. Rechtstreeks het riool in, geen geur, geen plastic zakjes etc. Ideaal lijkt mij