Waarom zijn sommige vissen warmwatervissen en sommige koudwatervissen?

Sommige vissen leven in warmwater en sommige in koudwater .
Stel nu je hebt een aquarium met warm water, waarom kun je daar nu geen koudwatervissen in doen en andersom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

De vissen hebben zich in miljoenen jaren aangepast aan hun omgeving. Een ijsbeer voelt zich ook niet lekker in de tropen.
14 jaar geleden
De vissen die je vindt in koud water zijn koudwatervissen... Is dat niet logisch?...
En net zo bij warmwatervissen...

Als je koudwatervissen in warm water doet, dan zijn ze dat niet gewend en gaan ze dood... En andersom ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ook een poging doen :-)
In koud water zit meer zuurstof opgelost . Daardoor is het voor vissen gunstig om te evolueren naar geschikt voor koud water.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar je moet het niet te snel doen dat afkoelen. Is niet goed voor een vis die aangepast is aan zuurstofarm/ warm water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima Loenie . Ik heb inmiddels een vraag gesteld die werd geínspireerd door jouw opmerking. Als ik 10 puntjes krijg krijg jij er vijf van mij !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed's antwoord hieronder is volledig. Warm water vissen kunnen niet in koud water leven.
In alle soorten water van zeer koud tot erg warm kom je vissen tegen.
Daar hebben wij warm en koudwater vissen van gemaakt, maar eigenlijk is dat niet juist.
Een goudvis is een koudwater vis ,maar in water van 35 graden kan hij ook leven.
Echter een warmwatervis, zeg maar 27 graden, kunnen niet in koud water leven.
De evolutie heeft er voor gezorgd, dat vissen zich tijdig konden aanpassen, zoniet, dan verdwenen ze weer.
maar sommige vissen zijn nu zo goed aangepast, dat ze in alle soorten koud en warm water kunnen leven.
Zo kan het ook gebeuren dat je koudwatervissen, ook in een warmwater aquarium kan laten zwemmen, andersom is niet mogelijk.
Veel koudwatervissen leven in water tussen de 2 en 35 graden, terwijl warmwatervissen vaak maar tussen de 24 en 28 graden kunnen leven.
Ongetwijfeld zullen er uitzonderingen zijn, er zijn vele duizenden soorten vissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt koudwater vissen wel in warm water van een temp van 24 graden, maar je vissen krijgen dan wel sneller kleine ziektes of iets anders, ik heb zelf tropische vissen en koudwatervissen eerst apart toen gemengt maar mijn shunbunkin kreeg toen allerlei dingen en eentje ging er zelfs dood,dus heb ik de tropische vissen weer apart gezet en de temperatuur lager gezet tot 20 - 21 graden.
maar er kunnden wel tropische algeneters en meervallen in maar meer zou ik niet doen.