Mijn kat valt mij al krijsend aan, wat kan ik doen?

Sinds ongeveer een half jaar geleden valt onze kater mij opeens aan. Bij mijn partner doet hij niks. Het begin met een gekrijs (zo'n beetje hetzelfde geluid als katten doen als ze vechten) en dan gaat hij plat op zijn buik met oren naar achter achter me aan. Zelfs als ik van hem wegloop, zonder hem aan te kijken of aandacht te geven, komt hij naar me toe en haalt naar me uit met nagels en gekrijs. Er is niet echt een aanleiding te ontdekken, hij doet het als ik naar hem toe loop, maar ook als ik richting de keuken van hem weg loop. Verder is het heel sporadisch, er zitten soms twee maanden tussen en dan komt het opeens weer. Hij is nu zo'n twee jaar oud en is net hersteld van een blaasontsteking (in die tijd viel hij overigens helemaal niet naar me uit). Als hij uiteindelijk een tijdje onder de tafel heeft kunnen 'afkoelen' komt hij meestal een beetje onzeker naast me op de bank zitten en mag ik hem gewoon knuffelen. Vaak is hij dan erg aanhankelijk. Na zo'n aanval is onze andere kat (een poes) een beetje terug getrokken en begint ze erg snel te blazen tegen de kater. Beide katten zijn geholpen trouwens. En de kater is normaal gesproken een echte knuffelkont. Het zijn wel binnenkatten en met mooi weer mogen ze op het balkon, maar dat vinden ze nog een beetje eng. Beide katten zijn opgegroeid zonder moeder en over het algemeen angstig voor hard geluid, nieuwe dingen en vreemde mensen. Voor hun twee baasjes zijn ze lief en knuffelig, maar zo gaat het niet meer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Allereerst en medische oorzaak uitsluiten, door een grondig onderzoek, inclusief bloedonderzoek, bij de dierenarts te laten doen.
Als een medische oorzaak is uitgesloten, dan zou ik er een ervaren gediplomeerde kattengedragstherapeut bijhalen. Iemand die diervriendelijk werkt, zonder je kat op de clomicalm te zetten. Eventueel kan ik je adviseren bij je keuze.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als aanvulling, niet! als oplossing: probeer zoveel mogelijk stress te bestrijden.
Dit kan oa door het installeren van een feliway verdamper, het toedienen van een ondersteunend voedingssupplement zoals zylkene of telizen, en door vaak met het beestje te spelen zodat de stress kan afvloeien.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De feliway verdamper hebben we een hele tijd gehad, maar toen leek het niet veel uit te halen. Niet meer geprobeerd nadat de 'aanvallen' begonnen zijn, misschien nog een keer proberen. Verder hebben we twee maanden lang een soort homeopathisch medicijn geprobeerd tegen angst en dat heeft ook wel geholpen, zijn ze wel iets minder bang van geworden. Was inderdaad al van plan om dinsdag de dierenarts te bellen, maar vond het zo raar dat de uitval precies komt nadat hij is hersteld van een blaasontsteking. Maar bedankt voor de reactie! Als we voor een gedragsdeskundige gaan kijken zou ik graag gebruik maken van je advies :)
Rieneke1
9 jaar geleden
Stuur me zo nodig maar een pb, ik hoor het wel. Feliway is geen wondermiddel, maar alle kleine beetjes helpen, zo moet je het meer zien.
Ook telizen en zylkene zijn geen wondermiddelen, maar ter ondersteuning: zelf heb ik met zylkene goede ervaringen.
Succes, het is niet niks, voor zowel jou als voor de kat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus rieneke! Combinatie feliway en zylkene heeft hier uitstekende resultaten geboekt. Ook dankzij adviezen van Rieneke!
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt Niels, fijn dat te horen :)
Ivana
9 jaar geleden
Plus voor het kattenvrouwtje. ;)
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik? ;) Bedankt Ivana!
Het is heel moeilijk via deze weg om precies in te schatten wat er aan de hand is. Binnen katten kunnen meestal meer entertainment gebruiken. Te weinig vertier (normaal voor een kat is: buitenlucht, insekten, ruimte, vogeltjes, rondlopen e.d.) kan een opeenhoping van energie geven, dus stress. Stress wordt veroorzaakt door een opeenstapeling van allerlei chemische stofjes.
Probeer eens een paar keer per dag met je kat te spelen. Bijv. met een hengel met een veer eraan of een nepmuisje. Verstop zijn eten steeds op verschillende plaatsen: achter een gordijn, halverwege een vensterbank, op een plint, op de krabpaal. Zo moet hij zijn neus, ogen en coördinatie gebruiken. Met een voer bal (bal met een gat erin waar de brokjes uit vallen als de kat ertegenaan tikt) of een voer puzzel wordt de kat ook mentaal uitgedaagd. Brokjes over een lange gang gooien, zodat de kat er achteraan moet, imiteert het achterna jagen van prooi en je kat kan zo ook zijn overtollige energie kwijt.
Wisseling van voer kan ook helpen. Overleg eens met de dierenarts. Laat evt. een bloed onderzoek uitvoeren of de urine testen. Probeer evt. een nierdieet, hypoallergeen, of misschien heeft de dierenarts nog andere ideeën.
Katten reageren redelijk goed op Bach Bloesems. Het kan helpen bij het verwerken van trauma's, overmatige dominantie, maar ook bij angst en ervoor zorgen dat de kat wat beter in zijn vel komt. Zoek evt. een gedragstherapeut die deze studie erbij heeft gedaan.