waarom kluift mijn hond van anderhalf jaar constant aan mijn handen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ivana
9 jaar geleden
Als hij dat doet omdat hij onderdanig is, bedank je hem met een aai over zijn kop en geeft hem direct daarop een speeltje waar hij op mag kauwen. Dan wordt zijn toewijding beloont en bovendien begrijpt hij dat beter dan wanneer je hem alleen de rug toekeert omdat je het genoeg vindt.

Antwoorden (3)

Ik ben geen expert van honden,maar volgens mij geeft hij je gewoon graag.Dit is normaal ternzij hij het kwaad bedoeld,als hij er erge grom geluiden bij maakt kan het ook zijn dat hij wil spelen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten eerste is likken bij begroeting een vorm van onderdanigheid.
Bij wolven zie je dat de Alfa wordt gelikt als teken daarvan. Kijk maar in dit filmpje, degene met de staart het hoogst wordt veel gelikt.

Het ene ras doet het trouwens wat meer dan het ander. Maar als je het zat bent kan je hem best wegsturen, hoor.

Toegevoegd na 8 minuten:
omdat ie het linkje niet pakte hierbij alsnog.
https://www.youtube.com/watch?v=RNeFetdSHrQ
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is heel moeilijk om hierover te oordelen. We kunnen op deze manier nl. niet zien hoe de stand van de oren en de staart is en wanneer hij het precies doet.
Waarschijnlijk is het "sturend" gedrag. Op het moment dat hij het doet probeert de hond te bepalen wat er gebeurt.
De hond kan dit om diverse redenen doen: stress, angst, dominantie, overmatige enthousiasme.
In principe is dit gedrag niet wenselijk. Wanneer de hond schrikt, of té enthousiast wordt, zou hij harder kunnen bijten dan de bedoeling is. Als de hond leert door harder te bijten zijn zin te kunnen krijgen kan het een probleem worden.
Om buitensporigheid te voorkomen kun je de hond leren dit gedrag op commando uit te voeren.
Zodra hij het doet oefen je eerst door de hond te laten stoppen door hem duidelijk te maken: "genoeg". Draai je subiet om en negeer hem door je rug te laten zien en de hond niet in de ogen te kijken, toe te spreken, of te aaien. Doe eventjes alsof hij lucht is.
Als hij rustig is, beloon je hem met iets lekkers.
Wanneer de hond begint met handenbijten, kun je zodra je dit aan ziet komen een commando geven, bijv.: "spelen" o.i.d. Zodra hij dit doet, speel je mee. Vervolgens geef je weer het commando: "genoeg".
Op deze manier blijft de eigenaar de initiatiefnemer. Evt. te enthousiast gedrag blijf je op deze manier voor.