Mijn kitten zuigt aan zijn broertje zijn geslachtsdeel? Wat nu

Mijn 2 kittens zijn nu 4 weken oud. Ik had ze als ze pas 1,5 a 2 weken oud waren. Ik heb ze met de hand grootgebracht. Nu , ik geef ze nog 5 x het flesje per dag en het begon ons op te vallen dat het ene kitten altijd na het drinken en plassen dicht tegen het katertj aan ging liggen. Geen probleem maar nu zien we al een week dat ze echt gaat zuigen aan zijn penis :s hij laat dit alles toe maar ik heb er niet echt een goed oog op. Is het normaal dat dit gebied wat dik is? En kan dit problemen geven? Graag jullie hulp. Volgens de dierenarts geen probleem maar ik vertrouw het niet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (3)

Op die leeftijd is het normaal dat kittens een zuigreflex hebben. Ze hebben immers nood aan de moedermelk van de mamapoes. Dit is normaal gedrag en gaat binnen een paar weken over. Ik kan me voorstellen dat het diertje de penis voor een tepel aanziet, vooral omdat er ook vocht kan uitkomen.

Is er een reden waarom de kittens niet bij de moederpoes konden blijven? Want voor zo'n jonge dieren is het natuurlijk helemaal niet gezond om zonder moeder te vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooh wat erg. Misschien kan je op zoek gaan naar iemand die ook een kat heeft die net kittens heeft gekregen, zodat je kan proberen dat die mamapoes ze in haar nestje opneemt. Als ze nog erg jong zijn wil dit wel eens lukken en dan hebben de kittens de kans om toch nog van de warmte (en moedermelk) /opvoeding van een mamapoes te genieten tot ze oud genoeg zijn om zelfstandig te zijn. Dit helpt ook erg goed om "gedragsproblemen" te voorkomen, zoals diegene dat jodokus zei.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet van welke regio je bent, maar ik heb goede contacten met verschillende mensen die o.a. straatkatten opvangen en die heel ervaren zijn met zulke situaties. Neem dus gerust contact met me op als je hulp kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een goed idee @Sorcha!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ach wat zielig :'-(
Vind dat altijd zo verdrietig om te horen. Gisteravond heb ik onderweg van Arnhem naar Rhenen en van Rhenen naar Amersfoort wel 10 katten op de weg gezien. Ik let daar altijd op, maar sommige mensen rijden zo hard en remmen niet eens of wijken niet eens uit. Wel super goed dat jij die kittens opvoed!
Waarom zijn ze zonder moeder Annsophie?
Wat goed dat je ze al ruim 2 weken met de hand grootbrengt, als de moederpoes er niet bij kan zijn. Groeien ze goed - 100 gram per week?

Een zuigreflex heeft een kitten omdat ze vanaf geboorte bij de moeder drinken aan de tepel, net als mensenbaby's. Bij gebrek aan de moedertepel, zal een kitten het ergens anders zoeken. Dit kan nog heel lang doorgaan, ik heb volwassen katten gehad die het bleven houden. Dat zou komen door het te jong zonder moeder moeten doen, dus ook kittens die met 6 weken gescheiden worden van de moeder/het nest [veel te jong... kittens moeten tot 12 à 15 weken bij de moeder blijven om zoveel mogelijk te leren!~] vertonen dit gedrag, waarmee het wel goed verklaard wordt. Als het er niet is, wordt het te jong gemist.

Hoop dat het allemaal goed gaat, je gaat ook naar de dierenarts las ik: prima. Geniet van die boefjes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij het zuigreflex zul je ook zien dat ze met de pootjes trappelen, dit is om de moedermelk te stimuleren, dus ook puur natuur en niets om van te schrikken!

Ze gaan dicht tegen elkaar aan liggen omdat ze dat van nature doen tegen moeders aan en die is er niet, dus dan gaan ze tegen elkaar aan liggen. Ze zoeken warmte. Heb je een goede warme deken in de mand/kist gelegd, met een warmwaterkruik en een wekker die de lichaamswarmte en het hart van moederpoes imiteren?
Dat zijn allemaal kleine hulpmiddelen om het de zo piepjonge kittens beter naar de zin te maken, natuurlijker te doen zijn.

Succes ermee!

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog iets, als ze niet goed groeien [100 gram per week] zul je vaker moeten voeren en de kittens altijd zo lang laten eten als ze willen, te weinig voedsel kan ook te weinig warmte betekenen en natuurlijk te weinig groei. Er zijn schema's te vinden van zoveel gram per zoveel uur, maar het beste is de jonkies zoveel laten eten tot ze zelf stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier hoef je je echt niet zo druk over te maken. Kan geen kwaad.
Wel goed op dat gewicht letten, maar dat doe je al!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel lang nog, als je na gaat dat ze nog heel lang tegen moeders aan zouden liggen... Zo lang mogelijk zou ik zeggen, het zijn baby'tjes dat mogen we nooit vergeten en ze hebben warmte nodig. Die kruik kun je onder een deken leggen, zodat ze er tegenaan kunnen liggen, net als de opwind wekker, ook onder de deken naast de kruik. Hoewel imitatie werkt het prima.
Mogelijk bied je het flesje niet vaak genoeg aan en biedt het huidige voedingsschema niet voldoende voeding voor je kittens.
Als de moederpoes er niet meer is moeten kittens inderdaad geflest worden. Kittens van 0 tot 5 weken kunnen nl. nog niet zelfstandig eten en drinken. Als kittens pas geboren zijn moeten ze dag en nacht, om de 2 uur geflest worden. Hiervoor heb je een zuigflesje met een speentje nodig, en een speciale melkvoeding b.v. Lactol of KMR, verkrijgbaar bij een dierenarts. Dit is een melkpoeder voor zogende kittens.
Pas op: er mag geen gebruik gemaakt worden van gewone koemelk: die bevat teveel Lactose en veroorzaakt darmproblemen.

Hoe moet je kittens flessen:
Het speentje mag niet een te groot gat hebben, anders gaat het te snel en verslikken ze zich. Je moet het speentje gewoon in het bekje stoppen. Elk kitten heeft een automatisch zuigreflex, dus laat het kitten zelf zuigen aan het speentje. Op die manier stimuleer je het drinken. Zorg ook dat ze voldoende drinken, hou het streepje op het flesje in de gaten. Beter een paar keer weinig drinken, zodat het erin blijft, dan teveel zodat ze gaan spugen of zich verslikken. Je moet de kittens in je handpalm leggen, dan blijven ze warm, je ondersteunt het ruggetje en geeft ze een vertrouwd veilig gevoel.
WAARSCHUWING: Tijdens het flessen mogen de kittens nooit op de rug liggend de fles krijgen. Hierdoor kunnen ze zich verslikken, en vocht in de longetjes krijgen waardoor ze longontsteking kunnen krijgen.

Fles-schema voor kittens vanaf de geboorte:

Gewicht van kitten 100 - 200 gram: om de 2 uur 2,5 tot 5 ml met een maximum van 60 ml. per dag.
Gewicht van de kitten: 200-300 gram om de 2 à 3 uur 5 tot 12,5 ml met een maximum van 120 ml. per dag
Gewicht van de kitten 300-360 gram: om de 3 uur 12,5-15 ml met een maximum van 120 ml per dag.
Gewicht van de kitten 360-420 gram: om de 4 uur 15 tot 30 ml met een maximum van 200 ml per dag.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als je je goed houdt aan de voedingsbehoefte en je weet zeker dat ze niets tekort komen, zou ik me niet zo'n zorgen maken. Het broertje geeft ongetwijfeld een teken als hij het gezuig zat is of het beestje houdt zelf op met het zuigen. En als het geslachtdeel echt gaat veranderen (groter wordt of roder), wel weer even contact opnemen met de dierenarts. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is goed om te horen, Annsophie! Je zult wel moe zijn van die slapeloze nachten... Veel succes met de kleintjes! Ik zou me dan maar niet te druk maken over het zuiggedrag. Zodra zijn broertje het vervelend begint te vinden, laat hij dit vast merken.