Wat gebeurd er als katten van dezelfde familie(Zuster en broeder,moeder en zon...)worden met elkaar gekruist(gefokt)?

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan goed gaan, maar je loopt meer kans op (zeldzame) erfelijke ziektes. In het algemeen wil je dit dus voorkomen (of je moet HEEL goed weten waar je mee bezig bent).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inteelt maakt uiteindelijk zwakkere nakomelingen met allerlei afwijkingen, en daarom wordt dit afgeraden bij alle zoogdieren dus ook bij de mens. http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pages/huisdier-en-welzijn/katten/inteelt-bij-raskatten.html

Het beste antwoord

Dan krijg je dezelfde problemen als bij mensen. Bijv. down syndroom of aandoeningen aan het skelet waardoor de botten niet sterk genoeg zijn om het lichaam te dragen.
Je kunt het voorkomen door katten tijdig te steriliseren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Incest bij katten is erg. Als ze allebei dezelfde afwijking in het DNA hebben (dit is er) kan dit dramatische gevolgen hebben.
Net als bij de mens zijn er gevolgen aan incest die je niet wilt meemaken.