ik heb een lastige kat wat moet ik doen?

men kat is juist geen jaar oud maar hij doet echt lastig hij krabt aan de zetels hij kruipt in de kasten hij gooit alles op de grond ik ga er achter met de plantenspuiter ik laat hem verschieten of brul er tegen ik heb de krappaal dicht bij de zetels gezet ik heb hem al geprobeert buiten te laten maar daar heeft hij grote schrik van dus das ook geen oplossing niks werkt kan iemand me helpen ik weet het echt ni meer

groetjes venita

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik beloon hem inderdaad ook als hij lief is en smorgens is hij ook lief ik knuffel hem ook als hij lief maar in den dag en savonds heeft hij het nijg kwa krabben enzo en ik doe da al een tijdje ma hij zie precies het verschil nog steeds ni
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook geen hond;-) Met katten ga je anders om. Straffen en belonen werkt niet bij katten. Straffen moet je met honden trouwens ook niet doen, alleen belonen of liefdevol corrigeren.
Je krijgt echt een angstige en gedragsgestoorde kat als je hier mee doorgaat. Elke kat is op die jonge leeftijd druk en wild. Als je dat zo erg vindt had je misschien beter een oude bejaarde kat uit het asiel kunnen adopteren die de hele dag slaapt. Zorg dat je jonge kat zijn energie kwijt kan. Speel veel met hem en zorg voor meerdere krabgelegenheden en andere interessante plekjes en speeltjes. En dan nog zullen je meubels nooit 100% onbeschadigd blijven, maar dat weet je van te voren als je een kat neemt.

Antwoorden (3)

Ik heb drie katten als jonge kittens gekregen en kon ze af en toe achter het behang plakken, zo stout waren ze, net als die van jou.
Roep heel hard NEE als hij weer aan de meubels krabt en laat hem zien hoe het wel moet: maak een krabgebaar op de krabpaal en zeg erbij "goed zo!!" Geef hem kattensnoepjes en knuffels zodra hij maar in de buurt van de krabpaal komt, zodat hij daar een positieve associatie mee krijgt. En doe wat druppels kattenlokstof op de krabpaal.
Niet te veel tegen hem brullen, anders wordt 'ie bang voor je, dat zal niet de bedoeling zijn.
Veel succes!! Enne... na een jaar en een paar maandjes worden ze een stuk rustiger, en heb je er waarschijnlijk een heel leuke en lieve kat aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
voor op de krabpaal: valeriaandruppels (kruidvat)
Jouw kat is nu in de puberteit, en ja, dan kunnen ze vervelend zijn.
Jouw manier van aanpak: achter hem aan met de plantenspuit, hem laten schrikken, tegen hem brullen, werkt alleen averechts.
Met een beetje pech zit je straks met een gefrustreerde angstige kat die flinke gedragsproblemen vertoont.
Allereerst erg jammer dat je kat alleen zit: als het enigszins kan zou ik er een maatje van dezelfde leeftijd bij nemen. Ze kunnen dan al veel overtollige energie bij elkaar kwijt. Wil je dat niet, dan zal jij een maarje voor de kat moeten zijn, voor zover dat voor een mens mogelijk is.
Speel dagelijks meerdere malen met je kat, met propjes, veters, hengeltje enz, laat hem maar flink rennen en springen, goed voor lichaam en geest.
Laat je kat verder werken en op jacht gaan voor z'n maaltje: voerpuzzels in verschillende soorten kan je kopen, maar ook zelf maken. Verstop de brokjes, of werp ze een voor een door de kamer.
Zorg verder dat je kat op ontdekking kan: geef hem een verse kartonnen doos, knip er wat gaten in, neem vogelveren, eikels enz mee van straat, gebruik je fantasie.

Als hij graag in kasten kruipt, ontruim dan een kastje voor hem, gun hem dat plekje. Zorg ook voor andere rustplekjes, slaap- en uitkijkplekjes.
Zorg voor meerdere krabgelegenheden, verspreid door het huis, langs veel belopen routes. Verticale, maar ook horizontale, zoals bijvoorbeeld een kokosmat.

Verdiep je in wat je kat nodig heeft, en kom hem daarin tegemoet.
Heb het beestje lief, en je zal er een heerlijk huisgenootje aan overhouden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Perfect antwoord. Kleine toevoeging: wat kattenkruid op de krabgelegenheden stimuleert ook het krabben op die plekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik denk dat het al enorm scheelt als er gespeeld wordt met de kat en hij ook een flinke dosis positieve aandacht krijgt.
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/kitten-corrigeren.171590

Met de plantenspuit een kat corrigeren werkt niet echt. Dat is altijd mosterd na de maaltijd, tenzij je hem op heterdaad betrapt.
Als je dit blijft doen [schreeuwen en de plantenspuit] zal de kat bang van je worden en ook nog heel onzeker, hij snapt het niet. Je kunt beter met gewone stem: Nee! zeggen.

Nog beter is het als je de kat met spelen zo moe krijgt, dat hij gaat slapen. Denk aan een laserlampje, een propje papier of balletje achterna rennen.
Vergeet niet dat je nooit je handen mag gebruiken om te spelen, handen zijn om te aaien, de nagels van een kat zijn erg scherp en dat doet echt pijn.

Wat je misschien nu zo snel mogelijk moet doen is de kat laten castreren, hij is niet lastig, het zijn de hormonen... die gieren door zijn lijf! Na castratie wordt dat een stuk minder.

Het is trouwens heel belangrijk dat je in de woonkamer meerdere hoge slaap- en uitkijkplekken hebt [boven op een kast, een hoge krabpaal], want katten hebben dat nodig... zij bekijken, anders dan mensen, alles 3-dimensionaal.

Elles Nijssen [kattengedragstherapeut] heeft, in samenwerking met de Poezenboot [Amsterdam] "de Kleine Kattengids" geschreven. [zie link]

Op Animal Planet waren programma's over Jackson Galaxy die in "My cat from hell" onwetende katteneigenaren uitlegde hoe beter om te gaan met katten die 'onhandelbaar' leken. Heel interessant. [zie link]
Op de website van AP zouden nog clips te zien zijn.