kan een kat er aan wennen om regelmatig heen en weer te reizen tussen huis en volkstuin?

Ik wil een asielkat nemen en aangezien ik geen tuin aan huis heb wil ik hem wel dit bieden. Het zal gaan om een paar keer in de week en de reis duurt een half uurtje.

Toegevoegd na 29 minuten:
De kat komt in een afgebakend stuk waar geen andere katten komen en ook niet kunnen komen. ..

Toegevoegd na 40 minuten:
En ja inderdaad. .. Kan een kat min of meer op twee plekken tegelijk wonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen goed idee, een kat is geen hond.
Hond is gericht op de mens, kat is territorium/huis gebonden.
Voor een hond : prima uitje! Voor een kat : geen goed idee :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kat kan ook makkelijk weglopen in die volkstuin, je kunt hem niet binnen je eigen volkstuintje houden.
Ik zou het niet doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kat komt dan in een afgebakend stuk, zoals in de uitbreiding van mijn vraag staat.

Antwoorden (3)

Een kat heeft (net als mensen en andere dieren) een territorium.
Dat territorium heeft (in principe) niets met jouw territorium te maken.
Om te zorgen dat hij jouw huis als eerste territorium beschouwt, zul je hem minstens zes weken uitsluitend in jouw huis binnen moeten houden, te eten moeten geven, en zijn behoeften te laten doen.
Een kat kan overigens voldoende hebben aan een huis, en hoeft niet per sé naar buiten.
Wil je hem toch naar buiten laten, zorg dan (later) voor een kattenluikje.
Hij zal ook buiten zijn eigen territorium moeten zoeken, en verdedigen. Daar kun jij helemaal niets in betekenen.
Een volkstuin heeft voor een kat geen meerwaarde. Daar moet hij namelijk opnieuw een territorium opbouwen en bevechten. Met de kans dat hij ooit verloren loopt, of door andere katten of honden wordt verjaagd.
Hou in de gaten dat een kat een zelfstandig wezen is dat op een heel andere manier tegen de wereld aankijkt dan jij.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit had nog bij de vraag moeten staan: De kat komt in een afgebakend stuk waar geen andere katten komen en ook niet kunnen komen. ..
Een kat is erg territoriaal ingesteld, en je zal het beestje hier zeker geen plezier mee doen. In de tijd dat jij niet op de volkstuin bent, zullen veel andere katten daar hun geuren afzetten en zodoende hun rechten claimen.
Voor jouw kat is het erg verwarrend en bedreigend om daar met tussenpozen neer te worden gezet.
Een heel jonge kat zou nog wel aan het heen en weer reizen kunnen wennen, maar een volwassen kat zou ik dat niet aandoen.
Heb je geen balkon wat je met gaas kan overspannen, zodat je kat veilig naar buiten kan? Dat heb ik hier, en de katten genieten er volop van.
Verder zou ik in het asiel specifiek vragen naar een kat die niet met andere katten samen kan.
In principe hebben katten behoefte aan een soortgenootje, tenzij ze van jongs af aan alleen hebben gezeten, en zodoende sociaal gehandicapt zijn geraakt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit had er nog bij gemoeten:
De kat komt in een afgebakend stuk waar geen andere katten komen en ook niet kunnen komen. ..
Rieneke1
9 jaar geleden
Zoals ik al zeg in mijn antwoord: een heel jonge kat kan je er aan laten wennen, een oudere kat geeft het teveel stress.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag Rieneke, het is dan de bedoeling dat de kat er alleen is als ik er ben en hij zal niet in contact komen met andere katten. ..
Rieneke1
9 jaar geleden
Dan blijft nog dat je er een volwassen kat geen plezier mee doet.
Heb je geen balkon wat je af kan zetten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, hij kan alleen de straat op. ..
Om op je primaire vraag te antwoorden:

Ja een kat kan daar aan wennen op voorwaarde dat ze jong genoeg is (maximaal 16 weken).

Maar of het een slim idee is betwijfel ik. Het heeft totaal geen zin om enkele keren per week over en weer te reizen met de kat. Hou ze gewoon thuis. Ook hier weer: als ze jong genoeg is kan ze daar prima aan wennen.

Wat je wel kan doen is af en toe de kat meenemen voor een autoritje (in het begin elke week om het haar goed gewoon te maken, daarna elke maand eens herhalen). Als je dan toch eens ergens met de kat heen moet (op vakantie of naar de dierenarts) is de auto al geen probleem.