hoe zorg ik ervoor dat mijn kat terug graag binnen is?

wij hebben sinds kort een tweede kat. we hebben sheba (onze eerste kat) ongeveer 5 jaar, hij zat altijd wel graag buiten maar hij kwam ook wel vaak binnen om uit te rusten maar 5 maanden geleden kwam er een kattin bij. sindsdien komt sheba nog maar 1 of 2 keer per dag 5 minuutjes binnen om te eten en voor de rest zie ik hem niet meer. hij is steeds minder vaak binnen. ook als hij binnen wil en ik doe de deur open komt hij niet binnen als hij de andere kat ziet staan. nu is het wel zo dat onze nieuwe kat pas een nestje heeft gehad en toen is het helemaal erg geworden, ik zie sheba soms 2 dagen niet. ik hoop dat iemand weet hoe ik hier verandering in kan brengen want ik ben bang als het zo doorgaat dat hij na een tijd niet meer teug komt.
weet er iemand hoe ik ervoor zorg dat sheba opnieuw graag binnen is, en hier kan uitrusten zonder dat hij bang word van de andere kat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de poes nog niet gecastreerd is, laat dat dan snel doen svp.

Hopelijk komt dit nog goed: je had de poes rustig moeten introduceren, en het niet maandenlang moeten laten aanslepen.

Wat je nu kan proberen is een herintroductie. Zet de poes met haar hele hebben en houwen apart, en wel zo dat de kat haar niet kan zien: alle contact is voorlopig uitgesloten.
Geef nu je kater de kans zich weer thuis te gaan voelen in zijn huis, en trek daar gerust meerdere weken voor uit.
Een feliway verdamper, ook voor de poes, geeft ondersteuning.
Ook zou ik de kater Zylkene geven, een voedingssupplement wat uitstekend werkt tegen stress.
Pas als de kater weer 100% ontspannen is, kan je een stapje verder gaan, door een hordeur tussen de katten te plaatsen, of door de deur op een klein kiertje te zetten.
In dit stadium mogen ze elkaar zien en ruiken, maar contact is nog niet mogelijk.
Geef beide katten lekkere hapjes aan weerszijden van de deur, zodat het zien en ruiken van elkaar geassocieerd wordt met iets prettigs.
Ook deze fase kan enkele weken duren: pas als de kater helemaal ontspannen is mag je de deur openen.

Zoals je ziet vereist dit veel geduld en inzet.
Denk je dat niet op te kunnen brengen, zoek dan liever een ander huisje voor je poes, zodat je kater zijn eigen huis weer indurft.
Succes!
Rieneke1