Is het zinvol om een elektrische halsband te gebruiken om het vele blaffen van onze hond af te leren?

Onze maltezer blaft om het minste of het geringste en dat is vooral vervelend voor de buren als hij alleen thuis is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Wat mijn hond betreft heeft het zin, het blaffen stopt dan. Er is maar 1 nadeel en dat is dat het blaffen weg is maar dat de rest er nog is. Mijn hond blijft reageren blijft zenuwachtig, dus het lawaai is weg maar maar de symtomen zijn er nog. Neem de band weg en het begint opnieuw. Het zou het zelfde zijn wanneer je een gebroken been hebt een verdoving krijgt en daar door geen pijn hebt, alsof er niets gebeurd is, maar je been blijft gebroken. Ga er eens mee na een hondenschool en die zullen u blijfent kunnen helpen. Waarom ik dat niet doen? Mijn hond is potdoof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zeer dieronvriendelijk een hond d.m.v. stroomstootjes het blaffen af te leren, als je een hondenvriend bent zou ik er zeker niet mee beginnen, het is een marteltuig.
Gedragsdeskundigen in binnen- en buitenland, dierenartsen en beloningsgerichte hondenscholen keuren het gebruik van deze dieronvriendelijke banden af
Het Ontwerpbesluit Houden van Dieren verbiedt in artikel 1.2 sub e het gebruik van een voorwerp bij een dier waarmee door middel van een elektromagnetisch signaal bij het dier pijn kan worden toegebracht.
Er bestaan genoeg diervriendelijke alternatieven om honden op te voeden. Als je hond ongewenst gedrag vertoont neem dan contact op met een goed geschoolde hondentrainer of gedragstherapeut.
De oorzaak wordt niet weggenomen door een anti blafband. Wanneer angst de oorzaak is wordt dit alleen maar versterkt door de blafband.
Zelfs na 3 correcties middels een blafband kan een verhoging van het stressniveau worden geconstateerd, volgens onderzoek door Beerda et al. 1998. Stresssignalen bij honden zijn tongelen, pootheffen en een lage houding.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het enige juiste antwoord.
Als het je niet lukt je hond zonder geweld te corrigeren, verdien je het niet om hondenbezitter te zijn.
Dikke +
jodyenboyke
9 jaar geleden
Dikke plus! Treurig dat het nog steeds verkrijgbaar is...
jodyenboyke
9 jaar geleden
Dikke plus! Treurig dat het nog steeds verkrijgbaar is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en nog een plus. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, ik begrijp echt die 2 minnen niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich niet dieronvriendelijk ALS je er mee om kunt gaan. Die ALS draait het om. In zijn algemeenheid gaat het bij dierentrainen niet om welke tools je gebruikt maar of je er mee kunt omgaan. In foute handen wordt zelfs een diervriendelijke tool een martelwerktuig.
Je zou de Petsafe bark control kunnen proberen,deze is te verkrijgen zonder band die je ergens in huis neer kunt zetten,maar ook een goedkopere versie met halsband.
Het apparaatje geeft een ultrasonic geluid dat alleen door de hond is te horen en erg irriterend moet zijn waardoor de hond zou moeten stoppen met blaffen.

Voor 8,50 heb je al zo'n band met geluid dus het is het proberen waard.

Toegevoegd na 2 minuten:
De duurdere versie kun je zelf ook op afstand bedienen als de hond blaft.
Op het moment dat hij blaft zeg je nee en direct erna even het geluid laten horen.
Op deze manier is de kans aanwezig dat je op een gegeven moment het geluid niet meer hoeft te laten horen en alleen jouw nee een voldoende is of dat hij het helemaal niet meer doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beestenboel
9 jaar geleden
Ik heb ook zo'n bark-ding gekocht, maar die toon horen wij óók wel degelijk, het was zelfs zo, dat wanneer de hond buiten aansloeg, wij binnen in de herrie zaten, en ik weet niet wat er meer irritant is, eerlijk gezegd.
Ik gebruik het ding alleen nog, als ik weg moet, het lijkt te werken..........
Natuurlijk zal het werken. Als jij elke keer een lekkere taart wilt eten maar als je er aan komt en krijgt een stroomstoot dan zal je het toch ook snel afleren om van die taart te eten. Of het een fijne oplossing voor je hond is , is weer een heel andere vraag. Ik zou opzoek gaan naar hondencursussen in de buurt of die je verder kunnen helpen. Of mijn zus heeft voor haar hond oppas geregeld 1 keer in de week. Brengt ze haar hond naar de oppas en betaalt voor de hele dag 10 euro maar zit je hond niet alleen hoeft niet te blaffen. Dat lijkt mijn een veel diervriendelijker oplossing.