Hoe laat ik mijn Chihuahua aan ze halsbandje wennen?

Mijn Chihuahua is onderhand 11 weken.
Ik probeer de diva al 11 weken te laten wennen maar zonder resultaat.
Hij bibbert, bijt en slaat ernaar met ze pootje.
Het is geen bandje om me uit te laten trouwens, gewoon een sierbandje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na 1 week proberen te wennen aan dat bandje bedoelde ik

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een tuigje dat je dan laat zitten? Op het moment dat er iets over de kop moet, afleiden door lekkere brokjes te geven. Gebruik wel gevoerd en zacht natuurlijk materiaal het liefst niet van plastic dat kan scheuren.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Jou pup had in het nest al aan een halsbandje moeten wennen en een sierbandje moet natuurlijk wel aan een aantal voorwaarden voldoen (materiaal, veiligheid e.d).
Maak het trainen om te wennen vooral leuk!

Het beste antwoord

Direct antwoord: wennen aan een halsband is simpel: omdoen en omlaten.
De hond zal dan even laten merken dat-ie er niet blij mee is, maar dat is na een korte poos over en is-ie het gewend.

Maar ik vermoed, dat je al een week bezig bent om dat halsbandje om te krijgen en dat je dit tot nu toe niet is gelukt. Je hond weigert en bijt zelfs.
Dat betekent, dat de hond de baas is en niet jij en dat is geen goed teken bij een hond van 11 weken. Je hond is inmiddels goed bang voor het bandje en die angst zal je eerst weg moeten nemen.
Dat betekent oefenen: laat haar het bandje zien, maak het interessant voor haar, zodat ze er zelf naar toe komt. Ze mag het niet pakken, niet erin bijten, niet grommen. Doet ze dat wel, zeg met harde stem NEE en ga net zolang door tot ze het gedrag vertoont dat jij wilt. Zij mag niet "winnen", ze mag eraan snuffelen, meer niet.
Stop met de oefening als ze dat doet zonder bijten etc.
Heel belangrijk is jouw houding: wees rustig, kalm en zelfverzekerd. Herhaal deze oefening een paar keer, net zolang totdat ze er meteen aan snuffelt, het ongewenste gedrag niet vertoont en niet dus niet bang meer is.
Dan maak je het bandje open en laat haar weer snuffelen. Maak er een gezellig en speels momentje van.
Als ze dit allemaal accepteert zonder ongewenst gedrag, dan breng je het bandje rustig naar haar nek en doet het om. Als ze tegenstribbelt: verhef je stem en zeg hard NEE en begin opnieuw. Laat haar goed zien wat je doet en spreek op rustige, zachte toon, behalve dus als ze dingen doet die jij niet wilt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Goed antwoord maar ik zou het gewenste gedrag (eerst snuffelen aan het band, belonen met voertje of spel of blije stem en ongewenst gedrag voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, belonen is belangrijk en ik ben zelf voorstander van belonen met de stem en met een knuffel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thx

Andere antwoorden (1)

Ik snap even niet hoe je hondje er in kan bijten,dit moet niet mogelijk zijn als j=het goed om zit.

Het beste is om het te laten zitten,hij went er vanzelf wel aan,maar hij zal er niet aan wennen als je het er steeds af haalt want op die manier beloon je zijn gedrag dat hij d.m.v. bijten en krabben het bandje weg wil hebben.

Persoonlijk hou ik niet van halsbandjes om de hond zijn nek als ze gewoon thuis zijn,het is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ als een kat eraan kan wennen kan een hond dat zeker. Je had mijn kater moeten zien toen hij voor het eerst een bandje om kreeg. Hij was WOEDEND! Maar na een paar uur negeren was dat over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je HeerVoldemort. Het klopt dat het een kwestie van wennen is en de aanhouder wint.