Ratten overlijden vlak na elkaar is dit mogelijk?

Ik had vier ratten, de leider werd ziek dus daar ben ik mee naar de dierenarts gegaan, die zit dus apart van de overige 3. Dit is nu al enkele maanden geleden en die ene rat maakt het erg goed. Nou twee weken terug lag er een raat vanuit het niets dood in de kooi, ik heb haar goed bekeken, maar ze leek gewoon in haar slaap te zijn overleden. Vorige week had ik haar zusje vast en aaide ik haar zachtjes, ze viel in slaap bij me, en werd dus niet meer wakker. Dierenarts mocht niet baten. Ik ben met de laatste even heen geweest, en naar haar woorden was die kerngezond. Maar nu lag ze vanmorgen ook dood in haar kooi. Kan een rat uit verdriet sterven? Want een virus of infectie is bij geen van alle gevonden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ratten stammen af van laboratoriumdieren, en zijn sowieso erg vatbaar voor kanker. ook longontsteking komt erg vaak voor. Jammer, want het zijn erg leuke intelligente dieren.

Helaas hebben veel dierenartsen geen verstand van ratjes, die echt een andere behandeling behoeven dan honden of katten. De hoeveelheid benodigde antibiotica bijvoorbeeld is heel anders.
Ga, bijvoorbeeld via rattenfora, eens op zoek naar een in ratten gespecialiseerde dierenarts bij jou in de buurt, dat zal je veel narigheid schelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dierenartsen hebben wel degelijk verstand van ratten, vind dit ook een waardeloze opmerking. Ook een rat is niets meer dan een knaagdier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goede vriendig heeft jaren een rattenopvang gerund, en zij heeft andere ervaringen.
Zoals ik in mijn antwoord al zei: de hoeveelheden Antibiotica voor een rat kan je bijvoorbeeld niet zonder meer vertalen vanuit de benodigde hoeveelheid voor een kat of hond.
Net als bij vogels, is het wel degelijk een waardevolle specialisatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kul, er zijn simpele berekeningen om vast te stellen hoeveel serum een dier moet krijgen voor de juiste werking, deze berekening gaat aan de hand van het gewicht.
Het probleem zit hem in het niet kunnen weten waarmee de dieren geïnfecteerd zijn in het laboratorium.
De specialisatie voor dieren zijn er in bepaalde categorieën maar een rat is geen aparte categorie, vogels en reptielen zijn wel aparte categorieën daar zowel de bouw van het dier als de levenswijze sterk afwijken van die van zoogdieren in heet algemeen.

Andere antwoorden (1)

Een rat wordt normaliter niet ouder dan twee jaar, deze dieren hebben dus maar een zeer kort leven, daar we niet weten hoe oud jouw dieren zijn kunnen we niet nagaan of ze gewoon aan ouderdom zijn overleden.

Zoals vorige schrijver al meld zijn deze dieren afstammelingen van laboratorium dieren die geïnjecteerd kunnen zijn met allerlei virussen en bacteriën (ouderdieren) die zijn overgegaan naar deze dieren, hierdoor kan het zijn dat een rat een ziekte heeft die van origine niet voorkomt bij ratten, een dierenarts staat dan met zijn handen in het haar en weet dan ook niet wat het dier mankeert.

Dus ja het kan voorkomen dat een rat zo in je handen sterft zonder duidelijke oorzaak en een dierenarts kan mogelijk geen oorzaak vinden.