maakt het voor dieren uit hoe groot de beloning is? of letten ze enkel op hoevaak ze een beloning krijgen

als je een hond trant (of zoals ik een schaap) en je beloont ze beseffen ze dan ook de grote van die beloning

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, niet echt denk ik. Niet zoals mensen. Vaak is een beloning gewoon een beloning, voer werkt meestal goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de klassieke conditionering van Ivan Pavlov gaat het principe uit van de beloning opzich. Een neutrale stimulus wordt opgewekt door een opwekkende stimulus.
In dit geval is dus je vraag beantwoord met nee, de grote maakt niet uit. Het lijkt mij echter wel logisch, als je verschillende beloningen geeft voor verschillende acties.
Als hij iets goeds doet, gemiddelde beloning. Als hij een trucje doet waar je al lang mee aan het trainen bent, geef hem dan iets meer. Let wel: het dier zal altijd streven naar de ultieme beloning, dus zoveel mogelijk. Dat wil zeggen wanneer je meer beloning aan het ene gedrag geeft dan aan het andere, het gedrag van de mindere beloning 'uitsterft' Veel succes met het trainen van je schaap
bamibal
9 jaar geleden
Ik zag laatst een filmpje van twee apen waarbij de ene aap een mindere beloning kreeg dan de andere aap. De benadeelde aap had dat wel degelijk in de gaten.
bamibal
9 jaar geleden
http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Aapje-gooit-komkommer-gewoon-terug/m1fzbc1f41ur
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk wel dat het bij apen anders zit dan bij schapen en bij honden. Ik kan me voorstellen dat ook dolfijnen, kraaien en olifanten een verschil in beloning door zullen hebben tussen de beloning van kraai 1 en kraai 2. Maar dat schapen dat niet hebben. Dat de beloning de ene keer groter en de andere keer kleiner is bij henzelf zullen ze eerder door hebben. Zoals Ojeermeneer zegt.
paulus811
9 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Het is ge frequentie die het hem doet, niet de kwantiteit,
Maar geen van beide moet je overdrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt allemaal nu ben ik weer eens wat wijzer

Andere antwoorden (4)

Het gaat voornamelijk om het belonen op de juiste momenten. Maar ze merken wel het verschil tussen een beloning in de vorm van bijvoorbeeld een snoepje of een aai. Het snoepje werkt vaak beter als beloning maar kan er ook voor zorgen dat de dieren gaan schooien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kwaliteit van de beloning is belangrijker dan de grootte. Een vingernagel groot is voor een hond meer dan voldoende, maar de geur die het afgeeft is wel heel belangrijk.

Daarom zal worst en kaas en sterk geurende beloningen meer effect hebben dan een droog koekje. Je moet echter niet steeds een beloning geven, dan krijg je sleur en mist de beloning zijn doel. Je moet op onregelmatige tijd belonen, zodat de hond niet weet of de beloning wel of niet wordt gegeven en dit alles afwisselen met een aai of een vriendelijk wood.
Ivana
9 jaar geleden
Als je de het dier een brokje geeft gaat het om het lekkers. Dus wel zoveel dat die proeft dat het lekker is. Dan wil ze meer, als je dan leert dat het alleen een beloning is. Dan werkt het.
Ikzelf haal meestal de brokjes door de helft. Ik heb namelijk een Labrador, die is makkelijk en gehoorzaam. Dat geeft o.a. kans op overgewicht.

Maar Let OP! Niet elk trucje is een beloning waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens training is 1 snoepje altijd voldoende voor onze hond. Maar als het een tussendoortje is, bv voor wij naar bed gaan of de deur uitgaan, wil hij er altijd 2 of 3. Dit is meer een gewoonte geworden vandaar dat hij dat verwacht. Maar meestal krijgt hij van mij voor ik de deur uit ga een pensstaafje, en dan vraagt hij niet om een 2e. Dus het is maar wat je ze aanleert lijkt mij.