hoe veel vissen kunnen er ongeveer in een 50 liter aquarium ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
35.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ligt aan de grootte van de vissen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lengte van black molly of platy
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ongeveer 3 cm
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik weet verder niks van vissen, maar wel handig als info bij je vraag.
Als je bijvoorbeeld een steur er in wilde doen, werd het lastig ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hah ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder water passen er meer in..

Antwoorden (2)

Aanbevolen wordt in een tropisch aquarium niet meer dan 1 cm aan vissen per liter water te houden. Een 60 liter aquarium kan dus 60 cm aan vissen bevatten. Dit betreft de uiteindelijke grootte van de vissen, niet de grootte op het moment dat u ze in het aquarium doet. Een neontetra is bijvoorbeeld slechts 1,5 cm als u hem koopt, maar wordt uiteindelijk 3 cm. 60 cm aan vissen komt dan neer op ongeveer 15 tot 20 kleine soorten gezelschapsaquariumvissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel.

Specifieker is deze vraag helaas niet te beantwoorden. Het gaat 'm namelijk niet bepaald hoeveel vissen er in kunnen maar meer over hoe snel je ze introduceert in het aquarium. Te snel en de nitrificerende bacteriën kunnen niet volgen.

Ook de grootte van de vis is veel belangrijker. Voor de meeste vissen rekent met 10cm aquariumlengte per cm vis. Sommige vissen die niet echt zwemmers te noemen zijn volstaan met minder en andere vissen die samen in school moeten kunnen zwemmen hebben vaak 20 cm meer nodig.

Er is zo'n 'gouden regeltje' dat je moet rekenen met 1 cm vis per liter water. Maar dat is een achterhaald regeltje. Ten eerste is namelijk niet elke vis hetzelfde. En ten tweede zijn er erg veel aquaria die dit 'regeltje' ruimschoots overschrijden en toch perfect draaien.

Ik zie je black molly en platy noemen. Een 50 liter aquarium is meestal 50 à 60 cm lang. Dat is voldoende voor een platy maar niet voor een black molly.

Verder is het bij die platy's van belang dat je mannetjes en vrouwtjes in een verhouding van ongeveer 1 op 3 neemt.

Wel moet je weten waaraan je begint. Zorg zeker voor voldoende planten om alle afvalstoffen zoals nitraat en fosfaat te laten opnemen. Beter nog is een beetje teveel planten nemen en zelf bijvoeden met fosfaat en nitraat. Als je dus relatief veel vissen neemt zal een volledig beplant aquarium niet voldoende zijn. Je kan het plantenbestand dan uitbreiden met drijfplanten zoals eikenbladvaren, riccia, etc...