Waarom doet me volwassenen kater dit (zie extra voor meer uitleg) ?

Ik was een maand geleden met me kater van anderhalf bij de dierenarts omtrent veel pijn bij zijn achterpoot.en tijdens dat onderzoek heeft hij me gebeten (denk door de pijn en stress).maar nu heeft hij me al 2 keer opnieuw proberen te bijten tijdens het stoeien/aaien waarom doet hij dit nu ineens.en Hoe los ik het op zodat hij het niet meer doet.zijn karakter is erg rustig geen vechters baas en luister goed.alvast bedank

Toegevoegd na 33 minuten:
Hij kreeg een week later na het ongeval een nieuwe checkup. En de dierenarts zei hij is genezen en heeft geen pijn meer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hij doet dit waarschijnlijk omdat hij nog steeds pijn heeft. Let op met lopen/ rennen of hij mank loopt of er minder gebruik maakt van de zere achterpoot. Let ook op met open wondjes ivm de kattenbak, daar kan het door verergeren. Wees voorzichtig met spelen en ga misschien zelfs nog een keer langs bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw kat bijt omdat hij wil aangeven dat hij op dat moment geen zin heeft in stoeien of geaaid worden. De meeste katten hebben daar geen 24 uur per dag zin in.
Als je de kat op zo'n moment gewoon met rust laat zal hij ook niet bijten.
Of er geknuffeld en gespeeld wordt bepaald de kat, niet jij. Je gaat blijkbaar over zijn grenzen heen.

Ook kan het zijn dat hij nog pijn heeft. Nog een keer langs de dierenarts gaan kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch ga je blijkbaar over zijn grenzen heen en vang je voorafgaande subtielere signalen van hem niet op anders zou hij niet bijten. Bijten is het laatste redmiddel voor hem. Misschien ga je te lang door met stoeien/aaien. Met rust laten is de enige optie om bijten te voorkomen. Je schrijft ook dat de kat goed luistert. Hoe werkt dat dan? Zelf ken ik geen katten namelijk die goed luisteren. Als ik mijn katten roep, bijvoorbeeld, komen ze alleen als ze zelf zin hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit jouw verhaal blijkt dat hij alleen maar bijt tijdens stoeien en aaien. Het is beter om de kat pas te aaien als hij uit zichzelf naar je toekomt voor wat aandacht. Niet op momenten dus wanneer je er zelf even zin in hebt, maar hij blijkbaar niet. Jouw kat bijt vanwege stress. Er kunnen ook nog andere stressfactoren in huis zijn. Ook kan zijn verleden een rol spelen. Wat er verder nog meespeelt is moeilijk te beoordelen voor ons op afstand.
Je zou er ook nog een kattengedragsdeskundige bij kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet trouwens niet wat jij precies met "stoeien" bedoeld, maar stoeien zoals je dat met een hond wel eens kan doen vinden katten over het algemeen helemaal niet leuk. Ook niet als dat maar 1x in de 2 weken gebeurd. Ze vinden het al snel te ruig en zien er de lol niet van in. Een kat is geen hond en kun je ook niet africhten zoals een hond. Je krijgt een gestresste kat als je dat probeert. Spelen met touwtjes, balletjes enz. vinden ze dan vaak wel weer leuk en zorgt voor ontspanning. Speel je vaak met hem? Op zijn leeftijd zou hij nog heel speels moeten zijn.