kan je een teddy dwerg konijn douchen?

Ik heb een teddy dwerg konijn. En heb er een bij gekocht alleen die had veel mooier en gladder haar. Dus ik vroeg me af hebben die mensen waarvan ik mijn konijn heb gekocht hem misschien gedoucht. En kan je een teddy dwergkonijn eigenlijk wel douchen. En zo niet, hoe komt het dan dat het haar van dat andere konijn veel mooier en gladder was?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een teddy konijn mag niet ! gewassen worden. De wolharen hebben holle kamertjes en deze nemen vocht op. Als je een teddy zou wassen, dan vullen de haren zich en het duurt zeer lang voordat alle vocht uit de haren is verdwenen. Een vochtige vacht koelt sterk af en daardoor zou het dier ziek kunnen worden.

De vacht van een Teddy konijn moet 2 a 3 maal per week worden geborsteld en gekamd. Dit om vervilting van de vacht te voorkomen. Borstel je dus wel voldoende?

Ziekte of een tekort aan voedingsstoffen kunnen ook oorzaken van een slechte vacht zijn. In dat geval zou je even naar de dierenarts moeten gaan met je konijn.

Toegevoegd na 40 minuten:
De oorzaak kan trouwens ook nog bij de fokker liggen. Misschien is je konijn wel niet raszuiver waardoor de vacht anders is. Maar ach, dat maakt hem niet minder lief toch?
In elk geval niet douchen dus.