Hoe worden chihuahua's misvormd?

Dat vraag ik me zo veel af.
Een Chihuahua vind ik een prachtig hondje.
Het zijn leuke hondjes.
Er zijn ook kruisingen, onder andere met een Dwergpincher.
Dat worden al meer ratjes vind ik.
Maar dat is uiteraard persoonlijk.
Wat ik me nou afvraag is hoe kan het dat sommige Chihuahua's geboren worden met belachelijk grote vleermuis achtige oren en/of uitpuilende ogen?
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik krijg altijd wat medelijden met dit soort hondjes en ook met honden die nauwelijks nog een snuit hebben zoals Pekinezen of Boston Terriers en dan lopen te snuiven i.p.v. goed door te ademen. Vooral bij warm weer hebben ze er last van omdat hun neusbrug ontbreekt danwel veel te kort is om nog normaal te kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik heb er ook medelijden mee azaliaia, ze moeten die hondjes niet zo ver door fokken. Chihuahua's zouden raszuiver moeten blijven ! Voor altijd ! Want ik vind het een mooi ras

Het beste antwoord

Dat komt door een onnatuurlijke selectie. Keurmeesters op shows bepalen welke honden het meest aan de rasstandaard voldoen. Die hondjes winnen de meeste prijzen.
De rasstandaard schrijft een bepaald uiterlijk voor. Vervolgens worden die hondjes geselecteerd die het meest voldoen aan de voorgeschreven uiterlijkheidsregels die in de rasstandaard staan.
Wanneer je overgaat tot aanschaf moet je je wel realiseren dat de uitpuilende ogen veroorzaakt worden door een te bolle schedel. Bij heel kleine hondjes is het mogelijk dat de fontanel niet helemaal sluit. Ook niet als ze volwassen zijn.
Informeer goed naar het ras en overleg met een rasvereniging en fokkers die gespecialiseerd zijn in dit soort rassen. Een rasvereniging heeft een beleid waarin de honden waar mee gefokt wordt onderzocht worden op een aantal erfelijke aandoeningen die in het ras kunnen voorkomen. Voorbeelden zijn o.a.: PRA en Cataract (oogaadoeningen); DM (Degeneratieve Myelopatie, een soort Multiple Sclerose); Erfelijke hotspot; doofheid; Epileptie. Het beste zoek je een fokker die al deze zaken probeert uit te sluiten en de ouderdieren middels DNA laat onderzoeken op dergelijke aandoeningen.
Schaf nooit een hond aan zonder stamboom (een zgn. broodfokhond). Ze zijn weliswaar goedkoper in de aanschaf maar op de lange duur krijgt een dergelijk hondje steeds meer medische kwalen waarvan een dierenartsrekening aardig kan oplopen.
Bij dergelijke kleine hondjes kan het gebeuren dat het schedeltje te bol wordt gefokt. De hersentjes hebben dan niet genoeg ruimte en de hond lijdt aan chronische hoofdpijn. Ook de oogjes kunnen zover uitpuilen dat ze voorzichtig moeten zijn voor beschadigingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hun (voor)ouders zijn steeds op die kenmerken geselecteerd. Als je fokt met die hondjes, is de kans groot dat het nageslacht die kenmerken erft.