Weet mijn konijn wat hij wel en niet mag eten?

Ik bedoel niet wat hij niet van mij mag eten maar wat giftig voor hem is. Hij is een kruising tussen een tam- en een wildkonijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als het een degelijk gefokt ras is dat vroeger geen vreemd voedsel kreeg (chips, koek)
van de eerdere fokker is het niet zo erg en weet hij wat hij ongeveer kan eten.
maar wat voor soort is het precies want dat is verschillend.
je zegt dus een half wildkonijn dan moet hij het wel weten maar het soort konijn ligt gevoelig want bijv. hangoorkonijnen weten minder dan het wildras Belgische haas
dus het zou fijn zijn om het te weten.
laat het achter dan help ik je verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe zijn soort heet. Maar volgens mij is het wel veel voorkomend. Het is geen hangoor maar een zwarte vacht en normaal gesproken heeftie hier en daar wat bruin bijvoorbeeld op z'n neus. Mijn konijn heeft daar wit. Waarschijnlijk omdat 'ie half wild is. Weet je nu wat voor konijn het is?

Het beste antwoord

Ik geloof niet dat een konijn, wild, tam, half tam half wild, "weet" wat het wel en niet mag eten. Ik denk dat ieder konijn over het algemeen van de zelfde dingen houdt, zoals planten, plantwortels en zaden, en dat ze persoonlijk (of konijnlijk) misschien verschillende dingen lekkerder vinden dan een ander konijn.

Maar ik denk dat jij bedoelt of ze instinctief weten wat wel en wat niet te eten. Mijn ervaring is: Nee, absoluut niet. Ik heb een konijn gehad die electriciteitsdraden heerlijk vond. Toen we daar achter kwamen zorgden we ervoor dat dat niet meer mogelijk was maar ze had het weer gedaan als ze de kans had gekregen, waarmee ik wil zeggen, als ze geweten had wat goed en wat niet goed was dan had ze dat niet gedaan.

(Zij - ik weet zeker dat het een ‘zij’ was, we hebben baby konijntjes van haar gehad - liep overdag vrij in huis, poepte altijd op dezelfde plek, en vond het heerlijk om met een rotvaart door het huis te rennen. )

Maar er zijn dingen die ze veel horen te eten, zoals hooi en stro, uit de dierenwinkel want dat is echt konijnenvoer. Maar als je je konijn een heleboel groenvoer of fruit geeft dan zullen ze dat ook eten, maar dat is niet goed, daar krijgen ze ernstige darmproblemen van.

Op onderstaande website staat heel duidelijk wat wel en wat niet te geven, en ook WAAROM bepaalde dingen spaarzaam of zelfs helemaal niet te geven.

Veel plezier met je konijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf ook een konijn in de tuin zitten. Echt heel erg tam is hij niet. Maar zeker ook niet wild.
Over het algemeen weet hij wat hij wel en niet kan eten. Bijvoorbeeld en Klimop-blaadje (Hedera Helix) is niet goed voor een konijn. Als die in zijn hok waait snuffelt hij er een beetje aan, soms proeft hij zelfs een beetje, maar spuugt het gelijk weer uit.
Over het algemeen kennen konijnen wel hun grenzen met wat ze wel en niet mogen. Maar een oogje in het zeil houden kan natuurlijk geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je verschil moet maken tussen planten die van nature in de omgeving van je konijn (paard, koe, etc.) kunnen voorkomen en tuinplanten. Van alle wilde planten zullen ze instinctief weten wat wel en niet kan.
Van planten die een dier in het wild niet zal tegenkomen (de meeste tuinplanten) waarschijnlijk niet.