Welke vogels praten?

We zouden graag vogels willen, we zijn aan het kijken naar parkietjes.
Maar nou zouden we graag willen weten welke parkieten je kunt leren praten, ik weet dat grasparkieten dit kunnen maar zijn er meer soorten parkieten die dit kunnen?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Ivana
10 jaar geleden
Er zijn meer parkieten en kromsnavels die zouden kunnen leren praten, maar de kans dat het gebeurt ligt bij andere parkieten aanmerkelijk lager dan bij de grasparkiet. Bij andere parkieten is het een gok.
De meeste andere parkieten schreeuwen als ze zich vervelen en dat verveelt al heel gauw.
Als je meerdere vogels wilt houden gaan ze ook niet praten. Om een pratende parkiet te krijgen moet je heel veel met hem bezig zijn en een oeverloos geduld hebben. Beginnen met één woord. Het tweede woord gaat al sneller en na een tijdje hoor je ineens: heb je trek in koffie? (Dat ging bij mijn moeder zo, maar die kletste de hele dag met het beestje) ;))
Ivana
10 jaar geleden
Ik wil nog graag even melden, dat parkieten niet praten maar klanken nabootsen. Het begrip voor de taal ontbreekt. Ofschoon het opvalt dat ze altijd in de juiste situaties de juiste klanken uitstoten, begrijpen ze dus niet wat ze zeggen. Zo kan een merel ook klanken nabootsen en een altijd piepende schuurdeur feilloos imiteren.
Ook toonhoogtes kunnen worden nagebootst. Een stel kanaries heeft ooit een deel van het volkslied 'gezongen' waarbij iedere vogel zijn eigen noot zong. Ging wel een langdurige training aan vooraf. Naar ik me herinner waren het Harzer zangkanaries.

Antwoorden (2)

Een valkparkiet is er nog een, verder zou ik geen parkieten weten die je kunt leren praten :$
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, alleen moet je wel een mannetje hebben. Die kunnen ook hele liedjes na fluiten. Zulke leuke dieren zijn dit! Ze worden helemaal tam als je ze met de pap groot brengt en erge knuffelaars zijn het ook
Ivana
10 jaar geleden
Geslacht maakt voor het imiteren niet uit. Maar een mannetje (met de blauwe neusdop) is fijner, omdat hij minder bijt.
Verschillende soorten vogels kunnen redelijk leren praten. Kijk je naar de parkieten dan kan je aan de volgende parkieten denken:
* grasparkiet
* monniksparkiet
* australische koningsparkiet
* halsbandparkiet
* bloesemkopparkiet
* Lord Derby's parkiet