Kunnen geiten bij ezels staan?

Wij hebben sinds 6 jaar een ezel, fons, en omdat de verkoper zei dat een ezel niet alleen kon staan hebben we ook drie schapen gekocht. Helaas zijn 2 schapen reeds gestorven en voor de derde ziet het er ook niet goed uit zei de dierenarts. We moeten dus al beginnen kijken naar ander gezelschap voor fons en omdat de knderen graag geitjes zouden hebben vroeg ik me af of geitjes goed gezelschap waren voor een ezel

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben een paar uurtjes in de vrijwilliger bij een kinderboerderij. Bij de mensen van de dierverzorging heb ik dit eens gevraagd. Zij denken dat dat niet zo"n goed idee is. Ezels zijn groepsdieren die liefst met hun eigen soort omgaan. Andere dieren zullen meestal weggejaagd worden als ze in het gebied (territorium)komen waar de ezels zitten.

Antwoorden (3)

Een vriendelijke grote geit kan prima gezelschap zijn voor een ezel.
Rieneke1
10 jaar geleden
Nee, dat is niet aan te raden.
Ezels zijn intelligente dieren die van aandacht houden. Het zijn kuddedieren, ze kunnen slecht alleen zijn. Maar een ezel samen met andere soorten (kleine) grazers huisvesten is niet altijd een goed idee. Ezels hebben namelijk de neiging bijvoorbeeld schapen en geiten te verjagen. Houd hen daarom bij voorkeur gewoon met soortgenoten, dan voelen de ezels zich prettig. Koop er dus een tweede ezel bij.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt mij inderdaad ook het beste. Gewoon een ezel erbij.
Nee. De meeste ezels zullen ze zeker accepteren.
Maar een ezel is het beste gebaad bij zijn eigen soort. Zelfs paarden of pony's hebben een andere manier van communicatie. Ondanks dat je ze vaak samen ziet staan.
Ezels hebben onderling echt een eigen taal. Het zijn kuddedieren die zelfs in het wild juist elkaar opzoeken en liever niet samenscholen met andere grazers.
Er zijn adressen waar speciaal gezocht word naar mensen die een herplaatsing ezel willen. Vaak wordt er verzocht om dan 2 ezels te nemen. Juist omdat ze elkaar bijzonder nodig hebben.