hoe help je een hond aan de angst voor andere honden?

Ze is heel erg angstig als er andere honden komen. Ze kruipt helemaal achter mijn benen en begint angstig te blaffen, alsof ze in een levensbedreigende situatie zit. Echter woont ze ook samen met een boel andere honden en heeft ze 2 "vriendjes" waar ze niet tegen blaft.

Ze is een half jaar oud, Alleen is ze erg klein voor haar soort, ik weet niet of dat een rol speelt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
In ieder geval niet toestaan dat ze zich achter je verstopt. Er is namelijk niets voor haar om bang voor te zijn. Gewoon opzij stappen en met vaste stem de hond duidelijk maken dat er niets aan de hand is. Als ze zich weer verstopt gewoon weer weg stappen. Geef haar niet de mogelijkheid om te verstoppen.
Ivana
10 jaar geleden
De maat van de hond is niet van invloed. Dat ze met honden die ze kent wel kan opschieten is duidelijk. Daarvan weet ze al dat ze geen bedreiging voor haar zijn.
Dit soort gedrag komt door onzekerheid over nieuwe dingen waarvan ze de dreiging niet kan inschatten, daar heeft ze tijd voor nodig. Het antwoord van Hr.Voldemort is onjuist, omdat je de hond ter plekke onmogelijk kan corrigeren. Ze is door angst overmand, dan werkt er niets meer en er komt van buitenaf ook niets meer binnen. Zie verder mijn antwoord.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat hangt dan van de hond af. Bij die van ons werkte het wel.
Ivana
10 jaar geleden
Met alle signalen die de vraagsteller vermeldt wordt duidelijk dat deze hond buiten zinnen is en dus niet meer aanspreekbaar. Het hangt dus niet zozeer van de hond af, maar van de mate waarin de hond over zijn toeren is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar een hondenschool opzoek een gedragsdeskundige. Wellicht is er veel meer aan de hand. Als mensen die er verstand van hebben je hond kan zien dan kunnen ze je precies vertellen hoe je moet handelen. Hier op internet kan niemand je hond lezen en je juist helpen.

Het beste antwoord

Als ze aangelijnd is is de situatie bedreigender voor haar dan wanneer ze los is. Het is typisch een angsthond die vluchten wil (ze kruipt bij je weg) en niet wil aanvallen.
Het aangelijnd zijn geeft haar niet de kans om te vluchten en zal de angst doen toenemen.
Zou ze kunnen vluchten, dan neemt ze de afstand waarop ze de boel kan bekijken en zal bij haar ontspanning ontstaan. Dat is een natuurlijk gegeven.

Ga nooit met zo'n angsthond speciaal naar andere honden toe om te wennen, dat werkt averechts. Loop liever met de hond in rustig tempo met een bocht om de aanwezige honden heen, zonder commentaar en op uiterst ontspannen wijze. De hond kan je daarbij los laten lopen als dat in de situatie mogelijk is (verkeer/ autoverkeer).
De omtrekkende beweging kan je naarmate ze meer ontspannen wordt, verkleinen. Op de lange duur kan je volstaan met eenvoudig de opmerking: loop er maar omheen, loop maar door. Dit alles uitgesproken met een neutrale stem.

Leer je hond lezen. Leer angstsignalen herkennen, maar ook de signalen van ontspanning. Blijf zelf uiterst ontspannen met een grote mate van vertrouwen in de afloop. De angst van de baas is 50% van de angst van de hond.
Een dergelijke hond mag je best corrigeren, maar altijd positief en met opgewekte stem. Overdrijf nooit, daar snappen deze honden niets van. Fluisteren komt beter aan dan hard praten.

Hulpmiddel bij het herkennen van hondensignalen: Kalmerende signalen/ Turid Rugaa
ISBN13 9789080758445

Toegevoegd na 4 minuten:
Turid Rugaas. De 's' was weggevallen.

Ter verduidelijking: je hond leren lezen betekent natuurlijk dat jij de hond moet kunnen begrijpen in haar uitingen en niets over het hoofd moet zien, wat bij jouw hond kenmerkend gedrag is.
Ivana
10 jaar geleden
jodyenboyke
10 jaar geleden
Dikke plus! Zo hoort het en het werkt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (2)

Ga eens naar een hondencursus. Onbewust bevestig je haar angst nu door toe te staan dat ze achter je kruipt. Een hondencursus is ook voor het baasje heel goed
10 jaar geleden
Probeer de angst niet te belonen. Daarmee maak je haar alleen maar bezorgder en ze denkt dat haar angst dan terecht is. Het is al bevestiging genoeg wanneer je de hond troostend toespreekt, aait, of alleen al aankijkt om over te brengen dat de angst gegrond is. Negeren is moeilijk, maar vaak de beste remedie.

Een hondenschool is misschien wat te veel in het begin. Een rustige (puppy of jonge honden)cursus met maximaal 10 deelnemers is wellicht beter. Haar herkomst kan inderdaad een rol spelen. Wanneer ze bij de (brood)fokker niet goed is blootgesteld aan allerlei dingen die ze in haar latere leven kan tegenkomen is het moeilijk om de hond daar alsnog aan te laten wennen. Voor de nieuwe eigenaar is een extra taak weggelegd: zodra je een pup krijgt zul je die moeten begeleiden en socialiseren. Dat voorkomt angst en stress in het latere (volwassen) leven van de hond.

Als je er zelf niet uit komt kan het heel verhelderend werken om een goede gedragstherapeut aan huis te laten komen. Deze kan het gedrag voor jou vertalen en je vertellen hoe je het beste met de hond kunt omgaan. Hopelijk is het hier nog niet te laat voor. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om de hond inzichten aan te leren die het leven prettiger maken.