Kan een kleine hond roedelleider zijn?

Ik heb een Petit Basset (PBGV) die bij elke hond binnenshuis zo'n beetje de baas is. Thuis of op bezoek.
Maar nu als we buiten lopen met een groepje honden is hij meestal degene die vanwege zijn korte pootjes de rest niet kan bij benen hahaha!
Wordt hij dan nog als leider gezien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen enkel hond weet hoe groot hij is. Zet hem voor een spiegel ziet hij een soortgenoot. Komt door een gebrek aan zelfbewustzijn. Dus honden weten eveneens niet hoe ze er zelf uitzien.
Het is het dominant zijn die de positie bepaalt. Meestal gebeurt dat reeds in huis. Honden die dat thuis zijn, proberen deze situatie eveneens te behouden tussen andere honden.

Het beste antwoord

Wanneer jouw Basset in groep achterblijft vanwege tekorte beentjes, verliest hij zijn gezagpositie: de eerste hond, diegene die "leidt" is de leider.
Thuis en op bezoek kan hij best dominant zijn, hoe klein hij ook is, maar als hij in groep achterop geraakt, zal hij die gezagspositie moeten afgeven, anderen zullen dat van hem overnemen.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
?
dus buitenshuis verandert dat, doordat hij te traag is?
Op zich logisch in mensen taal dan.
Een snelle sporter is de baas over een sporter die traag is...
Z512099
10 jaar geleden
Een tragere (sportieve) sporter aanvaardt de snellere sporter, er zal altijd iemand sneller of trager zijn. Zo is het ook bij honden, als blijkt dat jouw Petit niet meer kan aanvoeren, leiden ( het woord zegt het zelf ), dan gaan andere honden dat overnemen, zij zijn daarvoor geprogrammeerd, ook thuis kan hij door bijv. ouderdom of ziekte zijn gezag ( leiderschap )over andere honden verliezen.
Ivana
10 jaar geleden
Dan even de volgende vraag: als jij minder hard kan lopen dan je eigen hond (die altijd sneller is), hoe kan jij dan buiten leiderschap uitoefenen?
Z512099
10 jaar geleden
Mijn stelling betreft sporters onderling en honden onder mekaar. Één van mijn honden kon sneller lopen dan ik en toch was ik de baas.
Een schapenherder bijv. kan toch ook niet sneller lopen dan zijn honden en is toch perfect de baas?
Ivana
10 jaar geleden
Iedere gezonde hond loopt sneller dan zijn baas. Leiderschap is ook bij honden niet afhankelijk van snelheid, wel van overwicht en scherpte van denken. Van het totale karakter dus.
Z512099
10 jaar geleden
Als bij het buitenlopen met een groepje honden blijkt dat de Petit niet mee kan, achteraan blijft, dan merken de anderen dat direct en zullen de leiding, onderling dus, overnemen.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze omkijken naar de Basset ( zo van: waar blijft die nu, welke richting moeten we uit ? ).
Het is omdat hij trager is dan de anderen dat hij de leiding verliest, het gaat om de positie...: achteraan de groep.
De vergelijking met de snellere sporter is misschien wat ongelukkig, maar het gaat bij de hond om een laatste, lagere positie, omdat hij niet zo snel als de anderen is. Hij mag dan nog zo'n overwicht en karakter hebben, als hij niet snel genoeg meekan zullen anderen het overnemen, de natuur is meedogenloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana, Ik mis jouw antwoord als hondeninstructrice. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De leidersfunctie bij honden kan even snel wisselen als het draaien van de wind. Als hij achterop blijft bij het lopen, is hij leider af. Zitten ze samen in een ruimte, kan die hond onmiddellijk weer de leiding overnemen. Zij kennen geen contracten, en sluiten die ook nooit af. Alles gebeurt spontaan in een roedel.
Z512099
10 jaar geleden
Volledig mee eens, +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een onzin.

Andere antwoorden (2)

Ja, voor honden maakt de grootte niet uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker grootte maakt niets uit voor honden, ze kijken meer naar gezag, machtsinvloed...
jouw hondje zal waarschijnlijk goed de baas kunnen spelen, en word daarmee aangezien als de leider.