Kan je een net geboren zgn turkse tortelduif die gewoon altijd buiten vliegen, ook houden voor koekeroeduif in gevangenschap?

Net bij mij op balkon op zonnescherm geboren, nu nog heel klein bolletje wol.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Rieneke1
10 jaar geleden
Hoe had je gedacht 'm groot te brengen?

Het beste antwoord

Turkse tortels kunnen gemakkelijk in gevangenschap gehouden worden. Er wordt speciaal tortelduivenvoer verkocht, maar een parkietenmengeling volstaat ook. Belangrijk is dat het voedsel dat gegeven wordt gevarieerd is en de vogel in al zijn behoeften kan voorzien. Extra eiwitkorrel, groenvoer, miereneitjes en meelwormen zijn hier een voorbeeld van. Daarnaast moet de Turkse tortel beschikking hebben over vers drinkwater, mineralen, grit en een piksteen. De duiven kunnen een halfopen nestkast gebruiken om een nest in te bouwen en broeden zelfs de eitjes van andere soorten uit.
Z512099
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik vrees dat een leek grote problemen gaat ervaren bij het groot zien te brengen van een piepjong torteltje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag Rieneke, ik ben echt wel diervriendelijk vandaar ook eerst mijn vraag. Bovendien zeg ik dan ook niet dat ik al besloten heb om een duif te houden. Het is goed om diverse reactie te zien.

Andere antwoorden (1)

Het kan wel, maar een enkele tortelduif in een kooitje houden is niet erg diervriendelijk, en bovendien mag het niet.
De turkse tortel is een beschermde vogel, en mag als zodanig niet gevangen of gehouden worden, tenzij je over een vergunning beschikt.
Laat het beestje dus met rust: mocht je het idee hebben dat het in nood verkeert, overleg dan met een vogelopvang.

Mocht je erg gecharmeerd zijn van de turkse tortel, koop dan een paartje lachduifjes.
Lachduifjes mag je officieel wel in gevangenschap houden, en ze komen erg overeen met turkse tortels.

Toegevoegd na 17 uur:
http://www.licg.nl/rb/dieren/vogels/vogels/lachduif.html
Rieneke1