mijn 2 katten spelen heel vaak met elkaar maar soms gaat het zo hard tot aan bloedens toe wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als katten spelen, dan doen ze dat in stilte. Zodra er vocalisaties bijkomen, van welke aard dan ook, is het menens.
Als je erbij bent, is het het beste het oogcontact te verbreken, door een krant of kussen tussen de katten te houden.

Helaas zie je dit soort gedrag vaker bij katten die veel te vroeg (voor 15 weken) uit het nest zijn gehaald: ze hebben niet de kans gekregen om met frustratie om te leren gaan, en om grenzen te leren respecteren.

Voor nu is het enige wat je kan doen zorgen voor veel vluchtplekjes, zeker ook hoger gelegen plekjes.
Zorg verder voor een laag frustratieniveau door dagelijks meerdere malen intensief met je katjes te spelen.
Zijn het binnenkatten? Zorg dan ook voor voldoende klimmogelijkheden, en haal regelmatig iets nieuws in huis wat ze ter afleiding kunnen onderzoeken.
Denk aan een verse kartonnen doos, een vogelveer, eikels enz.
Werk ook eens met geuren zoals kattenkruid en valeriaan.
Gebruik voerpuzzels, kan je zelf maken en kost geen knoop: laat ze maar werken voor hun maaltje.

Het zal ongetwijfeld nog wel eens uit de hand lopen, maar een tevreden en ontspannen kat heeft geen frustratie om bot te vieren, en dat scheelt ongetwijfeld een jas.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Een ding is zeker: katten hebben de tweede socialisatieperiode, zo van 8 tot 16 weken, hard nodig. In deze periode leren ze omgaan met grenzen en het hanteren van frustratie, wat ze in het verdere leven hard van pas komt.
Katten die deze periode in het nest wordt onthouden, vertonen in hun latere leven vaker probleemgedrag.
Poet
10 jaar geleden
+ voor deze hogere kattenkunde!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusplusplus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus! +
Het antwoord van Rieneke is al erg goed en vrij volledig.
Het enige wat ik daar nog aan wil toevoegen is dat een plantenspuit met water vaak ook nog wel wil helpen om katten te laten stoppen met stoeien/ vechten/ kattenkwaad uithalen.