Hoe verzorg je de larves van de kleine watersalamander?

Ik heb afgelopen week (ik dacht) kikkerdril uit de beek gehaald, maar toen ze uit hun dril kwamen leken het niet op kikkervisjes.. Op internet heb ik foto's op gezocht van de larves van salamanders, en inderdaad! Ik heb een bak met 51 salamandertjes! Heel leuk die beesten, maar.. Hoe verzorg je ze? Wat eten ze? Wanneer krijgen ze longen? Welke soort kan het zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor alle antwoorden die nu al zijn gekomen! Ik ben zeker niet van plan ze te houden, als ze pootjes krijgen laat ik ze weer in de beek!

Antwoorden (2)

Je kan het beste even Googlen op "salamanderlarven eten". Dan kom je op verschillende sites, waar verspreid info te vinden is. Onderstaand vast twee bronnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan niet, salamanders moeten zich nog voort gaan planten en plakken hun eitjes stuk voor stuk in in blaadjes van waterplanten. Ik denk dat je wat kikkervisjes hebt die nog uitwendige kieuwen hebben. Al snel worden de kieuwen overgroeid met een kieuwdeksel. Salamanderlarven kun je goed watervlooien (daphnia, levend) voeren of muggenlarven (diepvries) als ze wat groter zijn, ook tubifex en witte muggenlarven zijn geschikt.

Waarschijnlijk heb je gewoon larven van de bruine kikker en die kun je met wat vlokken visvoer voeren. Als je een aquarium hebt van een centimeter of veertig en je zet het in de vensterbank met wat aluminiumfolie tegen de ergste zon, dan kun je wel een stuk of 10 kikkervisjes op laten groeien zonder te voeren. Ze schrapen algen en bacterien van de waterplanten af. Paddenlarven(pikzwart korte staart) houden wel van wat voer, zoals een blokje muggenlarven of wat vlees. Bruine kikkerlarven (donker, maar met wat lichte vlekjes als ze iets groter zijn) zou ik gewoon in een bakje in de vensterbank doen. Je moet goed oppassen, want de echte metamorfose gaat erg snel (24 uur) en de jonge kikkertjes moeten dan de bak uit, omdat ze anders verdrinken, zorg in ieder geval voor iets drijvends waar ze makkelijk op kunnen kruipen. Je kunt ze dan gewoon weer ergens laten lopen waar je ze hebt gevonden, het is lastig ze te voeren en je mag ze ook niet houden. Als je ze een tijdje wilt voeren kun je fruitvliegjes zonder vleugels gaan kweken. Pas op dat de jonge kikkertjes niet ontsnappen, ze verdrogen binnen de kortste keren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kikkervisjes ademen al heel snel ook met behulp van longen, waarschijnlijk omdat ze zo massaal in heel ondiepe plasjes kunnen zitten en anders al snel zonder zuurstof komen te zitten. Verder is de bron wel prima, Jelle Hofstra, de maker van de site is een vrij bekende natuurbeschermer met een voorliefde voor reptielen en amfibieen in Friesland.