Wat is het verschil tussen appelazijn en vior voor vogels?

Dit wordt veel gebruikt bij vogels

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Appelazijn wordt niet gebruikt als voeding, maar aan de vogels gegeven om te voorkómen dat zij ‘de megabacterie’ oplopen.

Als een vogel met die schimmel besmet wordt ontstaan er ontstekingen in de kliermaag. Door deze ontstekingen verwijdt de kliermaag en ontwikkelt zich veel slijm. Dat veroorzaakt dat het voer dat de vogel eet zich erin ophoopt. Gevolg is dat de maag enorm vergroot, dat kan zelfs tot viermaal de normale omvang. De maagfunctie is daardoor zo verstoord dat de vogel langzaam in conditie achteruit gaat en geleidelijk vermagert. Omdat de kliermaag bij een vogel ingeklemd ligt tussen de longen en het hart kan een besmette vogel door de sterk vergrote maag benauwd zijn.

De ‘megabacterie’ kan slecht tegen een zure omgeving, en daarom wordt aangeraden een beetje appelazijn toe te voegen aan het drinkwater van vogels.

Toegevoegd na 2 uur:
Laat ik nou toch zeker menen dat er 'voer' stond in plaats van 'vior', toen ik de vraag beantwoordde...

Vior bestaat uit mierenzuur, propionzuur, plantenextracten, natriumchloride, en magnesiumsulfaat. Het wordt net als appelazijn aan het drinkwater toegevoegd. Maar met Vior wordt dat gedaan om de pH in het spijsverteringssysteem van de vogels te herstellen. Het verbetert hun algemene conditie, en zorgt voor een glanzend verenkleed.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
prima antwoord ik ben er blij mee.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt dit is een goed antwoord.