helpen antihistaminica bij katten?

Vorig jaar om deze tijd kreeg onze poes een kaalgelikte buik. De DA dacht aan (voedsel)allergie, we hebben maanden een duur dieet gegeven, en de kat kreeg prednison. Binnen 3 weken was de kat (van 4,2kg) aangekomen naar 7,5 kg. Maanden later was de prednison eindelijk uitgewerkt, en begon de kat weer op normaal gewicht te komen.
Toen we weer de oude voeding gingen geven kwam de kale buik niet terug. Nu is het weer maart, en begint haar buik weer kaal te worden. Het is dus een allergie voor iets buiten, bloeiend gras of zo. We willen nooit meer prednison, maar er schijnen ook antihistaminica voor katten te bestaan (soort hooikoortstabletten).

Wie heeft daar ervaring mee? Ik neem aan dat ik haar niet mijn eigen tabletten kan geven (omgerekend naar gewicht een 1/16e tablet per dag).

Toegevoegd na 16 uur:
Vanmorgen de dierenarts gebeld, ik begin met: mijn kat heeft weer een kale buik. Zij meteen: dan komt u toch een herhaalinjectie prednison halen. Vraag ik specifiek om antihistaminica, nee, die hebben we niet.
Ze gaat nu overleggen met de arts, dan word ik na mijn werk teruggebeld.

Toegevoegd na 6 dagen:
Vorige week vrijdag na overleg met de dierenarts zou ze Atopica krijgen. Is besteld, inmiddels zijn we een week verder, maar is nog steeds niet binnen. Dus al een week een zeurende kat (heel sneu) en nog niets verholpen. Hoop het voor het weekend wel te krijgen.
Zelf inmiddels ook hooikoorts: ik neem een tabletje van de drogist en ben er met een half uur vanaf. Dat gun ik mijn poes ook!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als bij de oude voeding de kale buik terug komt... Dan ligt het toch aan de voeding? Probeer eens andere voeding. Zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de kale buik begon vorig jaar februari. We hebben tot juni dieetvoeding geprobeerd. Van juni tot februari heeft ze geen kale buik gehad, ondanks het oude voer. En nu ineens weer wel. Bovendien lees je op internet, dat als het allergie is voor voeding, ze ook jeuk aan de oren heeft, en zich daar juist kaal krabt. Een kale buik is meestal omgevings-gerelateerd. We hebben die dieetvoeding alleen een paar maanden geprobeerd om voedingsallergie uit te sluiten.
Ivana
10 jaar geleden
Mijn hond heeft ook last van pollenallergie. Haar buik en liezen zijn dan rood, maar ze heeft geen jeuk. Ik smeer haar buik/liezen in met sudocreme. Dat helpt heel snel en dan zijn de plekken in twee dagen helemaal verdwenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ivana, dankjewel voor je reactie. Een goed idee. Maar of onze kat het ermee eens is om haar buik in te laten vetten door mij??? sudocreme heb ik wel in huis. Ideaal spul.
Ivana
10 jaar geleden
Ik zat later te denken dat dat bij katten ook niet zo makkelijk is. Ik smeer de hond in vlak voor ik een uur met haar ga lopen, dan denk ze er niet meer aan en is het ingetrokken als we terugkomen. Maar katten gaan zich misschien schoonlikken. Maar het is fijn spul. De dierenarts zou direct met een spuit aan komen lopen en ik heb teveel slechte gevolgen daarvan gezien. Dus was ik blij dat ik dit eerst geprobeerd heb met een goed resultaat.

Antwoorden (2)

Het kan inderdaad iets met pollen te maken hebben:
•Antihistaminica; We gebruiken een combinatie van 2 antihistaminica: chlorpheniramine en hydroxyzine.
doe het vooral niet op eigen houtje maar bespreek het met je dierenarts.
fremar
10 jaar geleden
Een heel goed (maar ook duur) middel is Atopica. Dit is een smakelijke suspensie die je over haar voer kan doen en werkt heel goed bij hooikoorts bij de kat. Vraag er maar naar bij je dierenarts. Het zou wel beter zijn om eerst een bloedonderzoek te laten doen om te kijken of je kat idd allergisch is voor een bloeiend gewas. Als je kat nu al last heeft zou je er tijdelijk prednison tabletjes bij kunnen geven. Dan in een korte kuur, voor het onderdrukken van de jeuk die ze nu heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dierenarts heeft vrijdagmiddag nog teruggebeld, en Atopica voorgesteld. Ze zou het dan vandaag (maandag) bestellen en bellen als het morgen of later deze wek binnen is. Zou op 35 euro voor 3 weken komen, maar ik hoef de kat niet mee te nemen, dus geen consult, alleen ophalen.