Kunnen katten verlegen zijn ?

10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja hoor. ik heb zelf 2 katten een tweeling . de ene is heel speels en houd van knuffelen de andere is wat schuw . het is gewoon hun karakter zoals bij mensen . sommige katten kun je wat minder schuw maken ( de schuwheid zal nooit helemaal verdwijnen ) . Je kunt hem/haar extra verwennen bij sommige katten lukt dat andere niet . groetjes

Het beste antwoord

Verlegen vind ik eerder een woord wat ik voor menselijk gedrag zou gebruiken.
Katten kunnen schuw zijn naar mensen toe, omdat ze tussen grofweg week 3 en week 8 niet genoeg met mensen in aanraking zijn gekomen, op een prettige manier uiteraard, en niet genoeg in handen zijn geweest.
Dat wordt ook wel: niet gesocialiseerd op mensen genoemd.
Deze katten kunnen wel uitstekend op andere katten gesocialiseerd zijn, en daarin geen problemen ondervinden.

Daarnaast kan je katten, ongeacht of ze menssociaal of katsociaal zijn, grofweg indelen in verschillende types met een verschillende copingstyle: zelfstandig en ondernemend, laconiek, of timide.
De laatste kan je in mensentermen verlegen noemen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De plus is voor jou, lijkt mij een veel beter en duidelijker antwoord dan dat opgezochte van mij.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank crea! Het is vaak ook een samenspel tussen totale lichaamshouding, houding van de staart, grootte van de pupillen, houding snorharen enz hoe een kat zich voelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan, hij of zij houdt dan zijn/haar staart zijwaarts. Het kan ook zijn dat je poes krols is, als zij dit doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kat kan zeker verlegen zijn, dat merk je doordat hij dicht bij hij blijft niet graag naar buiten wil maar als hij aan de dingen gewend is wil hij daar meestal wel de baas over zijn ook blijft hij kijk en wat er om zich heen gebeurt en schrikt ook wel van de meeste dingen blijf in zijn buurt en laat zien dat hij nergens bang voor hoeft te zijn en zorg dat zij zich op zijn gemak voelt thuis en bulten in de buurt.