hoe kan ik mijn hond belonen zonder koekjes?

hallo

ik ben met mijn 1 jarige malthezer een beetje aan het trainen. met sprongetjes te maken en door dingen heen te laten lopen. hij doet het echt heel goed. ik laat hem dit vrijwillig doen. maar dus wel voor een koekje. (normale brokjes werken ook)anders doet die het niet. hoe kan ik hem ergens anders mee belonen? een aai over zijn bol helpt niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Langzaam afbouwen. Niet elke keer een koekje of een brokje geven. Laat hem/haar twee keer hetzelfde kunstje doen voor iets lekkers en volgende wek drie keer en zo verder.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ook even positieve aandacht aan hem/haar geven kan helpen. Je kunt bijvoorbeeld een bal gooien en deze door de hond laten zoeken, of een touw kopen met knopen erin, laat als beloning de hond aan de ene kant trekken en trek zelf aan de andere kant, daar zal je hond veel plezier aan beleven en dit zeker vaker willen. Dit kun je ook afwisselen met af en toe een stukje koek, of een klein brokje. In de link nog wat tips.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn hond geleerd om de post uit de voordeur-sleuf te halen en voor mijn voeten neer te leggen. (binnen een half uur geleerd) Dit heb ik als volgt gedaan: stop koekjes in een krant en plaats deze in de voordeur-postsleuf. ga met de hond naar de voordeur en laat hem daar zitten. Dan pak je de krant en zeg je: "zoek krant" terwijl je de krant druk heen en weer beweegt, wat de hond nieuwsgierig maakt. hij gaat dan druk snuffelen aan de krant. Herhaal dit een aantal keer, en ga steeds verder weg staan van de voordeur. De hond weet nu de link tussen krant=koekjes. Ga op je bank zitten en zeg tegen de hond: zoek krant. Hij zal nu als een idioot naar de voordeur rennen om de krant te pakken. De ene keer wel koekjes in de krant leggen de andere keer niet. Dan uiteindelijk doet hij het altijd. In eerste instantie kreeg ik de krant volledig aan vlarden gescheurd van de hond aangeboden, maar na een tijdje legde hij de krant en overige brieven heel netjes voor mijn voeten neer. Ook het geluid van de postbode die iets in de brievenbus stoptte zorgde ervoor dat hij direct voor de voordeur stond! :) Daarna was het overbodig om nog koekjes te gebruiken, en deed hij het met veel plezier!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wow keicool
Ivana
10 jaar geleden
Het halen op zich wordt dan de beloning!
Je hebt ook de zogenaamde 'klikker' een klein apparaatje (geen batterijen of elektriciteit ofzo).
Dat wordt ook nog wel eens gebruikt en zou je ook nog mee kunnen beginnen, of je hebt hem al?
Je klikt met de klikker als de hond iets doet wat jij van hem wil. Daarna geef je hem zijn koekje. Opgeven moment volstaat enkel de klikker ook als 'beloning' en is het koekje overbodig. De hond weet dan dat de klik voor het juist volbrengen van een actie betekend.

Maar een aai en een braaf werken ook naarmate de hond al iets gevorderder is in een bepaalde handeling of actie.
10 jaar geleden
blijf altijd zeggen hoe goed hij dat doet of je geeft hem pas als je alle kunstjes hebt gedaan pas een koekje
je kan hem ook een gewoon koekje geven of iets anders om hem mee te belonen
een knuffel helpt niet en als je hond het heel braaf doet hoef je hem niet eens meer een koekje te geven
en omdat hij nog jong is is hij wat speelser hou daar ook rekening mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kunt het proberen met de klikker dat is een heel handig klein apparaatje dat geen batterijen nodig heeft . Je kunt ook een beetje afwisselen dan een snoepje en dan weer niet . of in begin snoepjes geven en als hij het helemaal kent niet meer .

groetjes