Hoe leewiek ik mijn pauw?

Om te verhinderen dat mijn pauw over een hek van ruim een meter in de moestuin komt wil ik een aantal slegpennen afknippen. Aan 1 vleugel uiteraard. Weet iemend hoe en wat voor het beste resultaat?

10 jaar geleden
7.6K
jc54
10 jaar geleden
Een hek van 1 meter hoog is niet iets wat een gekortwiekte pauw tegenhoud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leewieken is verminking!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.levendehave.nl/kennisbank/pluimvee/kortwieken-en-leewieken

Het beste antwoord

Leewieken is verboden, omdat je dan voorkomt dat de veren ooit weer aangroeien. Je neemt daarbij een gedeelte van het vleugelskelet weg, dat mag niet.
Kortwieken mag wel. Bij kortwieken kan je een aantal veren zodanig wegknippen dat opstijgen niet of maar beperkt mogelijk is. Na de rui zullen deze veren echter weer vervangen worden en is kortwieken opnieuw noodzakelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.google.nl/search?q=Kortwieken+van+een+vleugel.&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OTYWU8bjJNT44QS90oBQ&ved=0CDQQsAQ&biw=1257&bih=616
Ivana
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (1)

Je kunt het beste de veren aan de binnenzijde van 1 vleugel afknippen. Zo wordt het bij kippen gedaan. Wanneer de vogel wil vliegen raakt ze uit balans. De bovenkant van de vleugel blijft dan mooi intact voor het aanzien. Let er wel op dat de pennen na verloop van tijd weer aangroeien en dat je het dus t.z.t. weer moet herhalen.